Van egy film, a címe: Gattaca. '97-es sci-fi, valamikor a nem olyan távoli jövőben játszódik. Itt a sztori annak, aki nem ismeri (bár szerintem aki nem látta, nézze meg egy zanza átolvasása helyett, megéri), de minket most nem a sztori érdekel. Hanem az autók, a jövőben.
A Gattacában a jövőben egzotikus régi autókkal járnak a tökéletesített emberek. Citroen DS, Studebaker Avanti, Rover P6 rója a jövő aszfaltját, például. Markáns, különleges veteránautó mind, csak egy közös van bennük - legalábbis a filmben. A hangjuk. Tessék csak meghallgatni őket:
Mit ne mondjak, elég logikus dolog, amit a filmben látunk. Mi a fenének kellene kidobni stílusos, szép, szeretett autónkat? Csak mert a motorjuk szennyez, a tankjukban meg értékes és egyre fogyó kőolaj-származék lötyög pusztulásra várva nyüzsgő elektronok helyett? Hiszen egy autó nem csak motorból és tankból áll.
Uma Thurman a villany-DS-ben
Van vajon realitása, hogy sokmilliós és szopottgombóc formájú új villanyautó vásárlása helyett azt mondhassam, amikor már tényleg fogytán lesz az olaj, hogy egy szép klasszikus kocsival járnék inkább, csak kicserélném a belét villanyosra?
Willisits Vilmos egy villamos járművek fejlesztésével foglalkozó, családi vállalkozásban működő magyar mérnöki iroda egyik tulajdonosa. Megkérdeztem, mi kell ahhoz, hogy belső égésű, de szép, antik szívem csücskéből egy átlagos mai villanyautó képességeivel rendelkező füstmentes járművet készítsek. 150 km hatótáv, 100 km/h utazósebesség - egyelőre ennyi a realitás, egyelőre ennyit tudnak a nagy gyártók is, ennyit tud egy Nissan Leaf, egy Peugeot Ion, minimum tízmillió forintért.
- Mi és hány forint kell, hogy tudjon ennyit a házilag villamosított kedvenc is?
- Venned kell úgy kétmillió forintért lítium-ion akkumulátort. A motor 500 ezer és másfél millió között van, attól függően, hogy egyszerűbb, szénkefés, vagy nagyon hatékony csúcs-motor - az árkülönbség hatótáv-növekedést is jelent. És még pár százezer forint a szerelés, engedélyeztetés. Ehhez jönnek a további igények költségei. Például a szervokormány: ez a modern típusoknál már elektromos vagy elektro-hidraulikus, a régebbi hidraulikus szervókba be kell építeni egy elektromos szivattyút.
- Mi a helyzet a klímával?
- Jó kérdés; azt talán úgy a legegyszerűbb megoldani, hogy a hajtómotor tengelyére kapcsoljuk a klímakompresszort. Így, amikor mész az autóddal, lesz klímád. Persze ez is százezres nagyságrendű tétel.
- Első- vagy hátsókerék-hajtású autókat könnyebb átalakítani?
- Mindegy, a váltó elé építenénk be a motort, nem érdekes, hogy a kocsi milyen konstrukció.
Szóval egy szép, öreg farmotoros Porsche vagy egy jó svádájú magyar Swift egyaránt megfelel jövő autójának. De az öreg Porsche drága, a Swift meg nem igazán különleges. Nézzünk egy reális, de igényes projektalapot inkább.
Hogy húsz év múlva is menőzhessek a sok gyári tucatautó között, kell egy jó karosszériájú, nem szétrohadt youngtimer vagy veterán-alap. Mondjuk egy különleges, de nem drága kupé, ami ráadásul rendkívül áramvonalas, hogy nagy tempónál se merüljön gyorsan az akksi. Hiszen van is ilyen! Az Opel Calibra, amelynek alaktényezője alig rosszabb, mint a mai legáramvonalasabb autóé, a Toyota Priusé: cW=0,26.
Egy remek villanyautónak tűnő motorhibás, de egyébként hibátlan Opel Calibra kasztni szerényen számolva úgy félmillió forint. Az akku még kettő, a motor legalább fél, plusz a szerelés és a papírozás. 4-5 millió forint alatt nem lesz villanyautónk; sajna ez így nem éri meg. És nem is igen fogja soha, mert ahogy a villanyos technika olcsóbb lesz, úgy lesz még olcsóbb a nagy sorozatú széria villanyautó is.
Ahhoz pedig egyelőre (sajnos?) túl olcsó a benzin, hogy az igazán megszállottakon kívül bárki számára komoly alternatíva legyen egy csak majdnem korszerű kényelmű és biztonságú, de a házi szerelés miatt kétes megbízhatóságú, nem túl gyors és nem túl messzire jutó villanyautó. Átalakított Calibrából, elektromos DS-ből nemigen lesz tömeges jelenlét az utakon egyhamar.
A Ez a jövő, nem a zöld fényű DS kabrió
Gattaca világa még messze van, de tartok tőle, hogy nem jön el sosem. Átalakított DS-ek helyett az elektromos hajtás olcsóbbá válásával valószínűleg inkább hitelre vett Leafekkel és Amperákkal autózik majd a génválogatott űrhajósjelölt a jövőben. Jópofa álom a film, de a surrogó veteránokkal telített jövő nem a mi tér-időnk jövője.
Sajnos. Vagy szerencsére?