HTML

Zöldblog.hu

Közlekedés, háztartás, energetika, úgy, hogy a bálnák sokáig dalolhassanak az érintetlen őserdőkben.

Linkblog

Friss topikok

Van-e vészfék az olajalapú civilizáció vonatján?

2011.10.14. 12:30 RT76

Meglévő autómat elektromossá alakítanám. Jelige: Gattaca

Címkék: elektromos autó gattaca

Van egy film, a címe: Gattaca. '97-es sci-fi, valamikor a nem olyan távoli jövőben játszódik.  Itt a sztori annak, aki nem ismeri (bár szerintem aki nem látta, nézze meg egy zanza átolvasása helyett, megéri), de minket most nem a sztori érdekel. Hanem az autók, a jövőben.

A Gattacában a jövőben egzotikus régi autókkal járnak a tökéletesített emberek. Citroen DS, Studebaker Avanti, Rover P6 rója a jövő aszfaltját, például. Markáns, különleges veteránautó mind, csak egy közös van bennük - legalábbis a filmben. A hangjuk. Tessék csak meghallgatni őket:

Mit ne mondjak, elég logikus dolog, amit a filmben látunk. Mi a fenének kellene kidobni stílusos, szép, szeretett autónkat? Csak mert a motorjuk szennyez, a tankjukban meg értékes és egyre fogyó kőolaj-származék lötyög pusztulásra várva nyüzsgő elektronok helyett? Hiszen egy autó nem csak motorból és tankból áll.

Uma Thurman a villany-DS-ben

Van vajon realitása, hogy sokmilliós és szopottgombóc formájú új villanyautó vásárlása helyett azt mondhassam, amikor már tényleg fogytán lesz az olaj, hogy egy szép klasszikus kocsival járnék inkább, csak kicserélném a belét villanyosra?

Willisits Vilmos egy villamos járművek fejlesztésével foglalkozó, családi vállalkozásban működő magyar mérnöki iroda egyik tulajdonosa. Megkérdeztem, mi kell ahhoz, hogy belső égésű, de szép, antik szívem csücskéből egy átlagos mai villanyautó képességeivel rendelkező füstmentes járművet készítsek. 150 km hatótáv, 100 km/h utazósebesség - egyelőre ennyi a realitás, egyelőre ennyit tudnak a nagy gyártók is, ennyit tud egy Nissan Leaf, egy Peugeot Ion, minimum tízmillió forintért.

- Mi és hány forint kell, hogy tudjon ennyit a házilag villamosított kedvenc is?

- Venned kell úgy kétmillió forintért lítium-ion akkumulátort. A motor 500 ezer és másfél millió között van, attól függően, hogy egyszerűbb, szénkefés, vagy nagyon hatékony csúcs-motor - az árkülönbség hatótáv-növekedést is jelent. És még pár százezer forint a szerelés, engedélyeztetés. Ehhez jönnek a további igények költségei. Például a szervokormány: ez a modern típusoknál már elektromos vagy elektro-hidraulikus, a régebbi hidraulikus szervókba be kell építeni egy elektromos szivattyút.

- Mi a helyzet a klímával?

- Jó kérdés; azt talán úgy a legegyszerűbb megoldani, hogy a hajtómotor tengelyére kapcsoljuk a klímakompresszort. Így, amikor mész az autóddal, lesz klímád. Persze ez is százezres nagyságrendű tétel.

- Első- vagy hátsókerék-hajtású autókat könnyebb átalakítani?

- Mindegy, a váltó elé építenénk be a motort, nem érdekes, hogy a kocsi milyen konstrukció.

Szóval egy szép, öreg farmotoros Porsche vagy egy jó svádájú magyar Swift egyaránt megfelel jövő autójának. De az öreg Porsche drága, a Swift meg nem igazán különleges. Nézzünk egy reális, de igényes projektalapot inkább.

Hogy húsz év múlva is menőzhessek a sok gyári tucatautó között, kell egy jó karosszériájú, nem szétrohadt youngtimer vagy veterán-alap. Mondjuk egy különleges, de nem drága kupé, ami ráadásul rendkívül áramvonalas, hogy nagy tempónál se merüljön gyorsan az akksi. Hiszen van is ilyen! Az Opel Calibra, amelynek alaktényezője alig rosszabb, mint a mai legáramvonalasabb autóé, a Toyota Priusé: cW=0,26.

Egy remek villanyautónak tűnő motorhibás, de egyébként hibátlan Opel Calibra kasztni szerényen számolva úgy félmillió forint. Az akku még kettő, a motor legalább fél, plusz a szerelés és a papírozás. 4-5 millió forint alatt nem lesz villanyautónk; sajna ez így nem éri meg. És nem is igen fogja soha, mert ahogy a villanyos technika olcsóbb lesz, úgy lesz még olcsóbb a nagy sorozatú széria villanyautó is.

Ahhoz pedig egyelőre (sajnos?) túl olcsó a benzin, hogy az igazán megszállottakon kívül bárki számára komoly alternatíva legyen egy csak majdnem korszerű kényelmű és biztonságú, de a házi szerelés miatt kétes megbízhatóságú, nem túl gyors és nem túl messzire jutó villanyautó. Átalakított Calibrából, elektromos DS-ből nemigen lesz tömeges jelenlét az utakon egyhamar.

A Ez a jövő, nem a zöld fényű DS kabrió

Gattaca világa még messze van, de tartok tőle, hogy nem jön el sosem. Átalakított DS-ek helyett az elektromos hajtás olcsóbbá válásával valószínűleg inkább hitelre vett Leafekkel és Amperákkal autózik majd a génválogatott űrhajósjelölt a jövőben. Jópofa álom a film, de a surrogó veteránokkal telített jövő nem a mi tér-időnk jövője.

Sajnos. Vagy szerencsére?

14 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://zold.blog.hu/api/trackback/id/tr183241996

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Zöld: az elektromos autók egységes töltőt kapnak 2011.10.18. 09:58:24

Az elektromos autókkal szemben az egyik alapvető kifogás, hogy nehéz kompatibilis töltőállomást találni, hiszen ahány autómárka létezik, eddig annyiféle töltési rendszert alkalmaztak. A mobiltelefon-töltő fiaskóhoz hasonló helyzet hamarosan megoldódik:...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Martian (törölt) 2011.10.14. 22:43:01

DeLorean autómba keresek MrFusion törpeerőművet, 2015-ös előrendeléssel.
:)

SvenH. (törölt) 2011.10.14. 23:41:00

szerintem a kerekben levo motor az alap
mint az is hogy ne 1.7 tonnas legyen egy elektromos kisauto

Ékszíj 2011.10.14. 23:51:49

valaki lassan előrukkolhatna egy fejlett aksival ami nem piszkosnehéz legalább

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.10.15. 01:15:35

Az utólagos átalakításnál azt is figyelembe kell venni, hogy nehezebb lesz az autó, hacsak nem egy régi V8-as benzinmotort dobunk ki belőle, így a megváltozott tömeghez kell hangolni a kocsit is.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.10.15. 03:06:22

Az elektromos autó, mint megoldás egy nagy lufi. Az akku nem véletlen drága, sose lehet annyi akkut gyártani ami elég lesz a népnek. Továbbá az olaj energiatartalmát semmivel sem lehet kiváltani, magyarul nem lesz annyi elektromos energia, ami elég lenne az autózó tömegnek.

Ez egy olyan kamu mint az, hogy az emberiség meghódítja az űrt.

Deres · http://textura.blog.hu 2011.10.15. 07:49:10

Kielégítő (és sokkal olcsóbb) villanyautót lehet egy Trabant kombiból és savas akkukból építeni. Rövidebb hatótáv, nagyobb tömeg, kisebb teljesítmény ... valamit valamiért.

Pityubácsi 2011.10.15. 08:20:38

a villanyos technika durván környezetromboló a sok nehézfém és azok kitermelése miatt. életciklusra vetítve egy szaros dízel golf 1 kevésbé terheli a környezetet, mint egy ultraszuperzöld prius.
én inkább a hidrogénben látom a jövőt.
a meglévő dugattyús motorok boldogan elégetik, a tárolása azonban ennek is "kissé" problémás.

bucbuc 2011.10.15. 08:29:36

Az olaj már fogytán van, ez a gazdasági válság jelentős részben pont a peak oilnak köszönhető.

Az olaj nem elfogy, hanem már elhagytuk azt a pontot, ahol a kitermelés nem tudja követni az igényeket, sőt globálisan csökken.

Reális alternatíva meg azért nincs mert nincs ilyen jó eroei-jű energiahordozó, nem véletlen hogy ennyire rágyógyult a világ.
A kieső olajat is pótolni kéne mással, nagy kár, hogy minden más is fogy.

Egyébként zöldikék, mondjátok már meg honnan lesz olcsó energia a távoli jövőben feltalált akksijaitokba, hogyha ennyire atomellenesek vagytok?

bucbuc 2011.10.15. 08:32:29

@Pityubácsi: a hidrogén előállításához is energia kell, ahhoz ugyanúgy meg kell termelni az energiát.
Aztán azt tárolni és szállítani kicsit gázosabb mint az olajat.

Vége a jó világnak, hogy lefúrunk a földbe aztán némi finomítás után elégetjük.

A reálisabb jövő az, hogy az egyéni autózás nagyon nagyon vissza fog szorulni. Jóval kevesebb energia jut majd egy emberre, mint ma.

Innen tovább lehet gondolni a dolgot.

hallari 2011.10.15. 08:33:51

@Deres: nemrég olvastam valahol az Indexen, hogy egy vidéki úriember megépítette és használta. Egy csomó akkumulátor + ha jól emlékszem kerékagymotor (nem vagyok benne biztos). A sztori vége az lett, hogy rendőrök kiszúrták egy közúti ellenőrzés kapcsán. Jelenleg is tart ellen a per, amiben jövedékiadó-csalással vádolják és egy nagyon jó ügyvédre költi a megspórolt pénzt, hogy a letöltendőt elkerülje...

teddybear01 2011.10.15. 20:08:39

@Deres: Pár éve gondolkoztam a dolgon, és elkezdtem számolni.
4kW-os motor, ami olyan 80-100 kilométer/ó sebességet tesz lehetővé, és 250 Aó-ás, 72 voltos, savas akku(kb 250 kiló). Ez nyáron és nappal olyan 65-70 kilométeres menethosszat jelent, télen és éjjel 40-50 kilométerre csökken. Ezen kívül kell még elektronika az akkutöltéshez, a motorvezérléshez, és az energia-visszatápláláshoz.

Az átépítéstől a számításaim szerint kocsi tömege mintegy 200 kilóval nő, ez még elviselhető, nem kell megerősíteni a vázat és a futóművet.

Ami a fontos, a hozzávalók mintegy félmillióba fájnak, és ebben nincs benne a szükséges mérnöki tervek az átépítésről, és az átépítési engedélyek.

teddybear01 2011.10.15. 20:13:02

@bucbuc: A hidrogén a leggazdaságosabban földgázból lehet előállítani. Ez csak kémiai reakció, ami sokkal kevesebb energiát igényel.

A víz felbontása ráadásul eleve csak 50-75% hatásfokú, szóval nem túl gazdaságos. Ráadásul ehhez még meg is kell termelni azt az áramot.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.10.17. 09:50:49

"Venned kell úgy kétmillió forintért lítium-ion akkumulátort."

És ez mennyi idő múlva megy tönkre?

"- Mi a helyzet a klímával?
- ...legegyszerűbb megoldani, hogy a hajtómotor tengelyére kapcsoljuk a klímakompresszort. Így, amikor mész az autóddal, lesz klímád."

Akkor ez sem egy városi autó. :)

Gyulimali 2011.10.17. 20:47:49

És azt se feledjük el, hogy a villanyautózás csakis addig ilyen "olcsó", amíg ki nem találják a kormányok, hogyan lehet agyon-jövedékiadóztatni... A rossz hír, hogy ez már megtörtént.
index.hu/tech/2011/10/02/kislyuku_opel-toltod_van-e/
Szóval, az elektromos autó, mint lehetséges alternatíva kilőve.
Mellesleg nem a benzin a drága, hanem az adó sok rajta.
süti beállítások módosítása