HTML

Zöldblog.hu

Közlekedés, háztartás, energetika, úgy, hogy a bálnák sokáig dalolhassanak az érintetlen őserdőkben.

Linkblog

Friss topikok

Van-e vészfék az olajalapú civilizáció vonatján?

2012.01.19. 15:23 sosadri

Zöld benzinkút az Istenhegyi úton

Új MOL-kutat adtak át Budapest XII. kerületében, az Istenhegyi úton. Az első kutat Magyarországon, ahol az erre alkalmas elektromos autók akkumulátora - átlagosan - 20 perc alatt tölthető fel menetkészre. A beruházás ugyan több mint 300 millióba került, de évente 10 tonna szén-dioxidot semlegesít, energiát takarít meg, innovatív, jövőbe mutató és még szép is.


Első pillantásra látszik, hogy bizony ez egy MOL-kút, megvannak az arculati elemei - mégis más, mint a régi benzinkutak. A tetejét örökzöld növények borítják (moha?), a kútoszlopok fölött szolárfa áll, a világosságot LED-ek adják, a boltban újrahasznosított papírból készült berendezések és biocuccok várják a vevőket.



 

"Az üzemanyagok terén ugyan még várat magára a zöld forradalom, de ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk érdemi megoldásokat találni a fenntartható működésre”– mondta Pánczél Andrea, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója. „Az Istenhegyi úti projektnél a legmodernebb környezetvédelmi technológiákat alkalmaztuk, és a kút kialakításával nem kevesebb a célunk, mint bebizonyítani: még a tankolásnál is van lehetőség a tudatos környezetkímélésre.”
A társaság évek óta dolgozik „A jövő töltőállomásán”, aminek célja alternatív energiahasznosítás és a töltőállomások energetikai önellátása. (A projekt eddigi leglátványosabb eredménye az M1-es kivezető szakaszán, a Sasfészek pihenőnél lévő napelem-tábla, ami a helyi MOL-kutat látja el elektromos energiával.)



 

A kút homlokzatának jelentős része és a teteje is örökzöld növényekkel borított, ami télen szigetel, nyáron árnyékol és még oxigént is termel, így semlegesítve 10 tonna CO2 gázt évente. (Az arányok kedvéért: ez nagyjából négyezer liter benzin elégetéséből származó CO2-mennyiség.) Még a növények környezetbarát öntözésére is gondoltak, amit ciszternába összegyűjtött esővízzel oldanak meg.

A töltőpontok fölötti előtető tartóoszlopaiból kinövő fák levelei, - melyek 250 m2 felületet adó napelemből épültek - egy napsütéses nyári napon a benzinkút teljes áramigényét képesek biztosítani. Ez az integrált napelemes rendszer közel 31 000 kWh energiát termel évente, melyet 355 darab hosszú élettartamú Power LED lámpa világít el.(A LED-ek használata évi 6 000 kWh feletti energiamegtakarítást eredményez.)



 

Az épületet korszerű hőszigeteléssel és háromrétegű speciális ablakfelülettel látták el, hogy fűtés-hűtését és melegvíz-ellátását is költséghatékony zöld megoldással lehessen véghezvinni, nevezetesen „levegő-víz” hőszivattyús- és hőcserélős rendszerrel, mely szintén CO2 – semleges.

A kút belsőépítészete is említésre méltó. Berendezései, polcai, asztalai, sőt még a székei is újrahasznosított kartonpapírból készültek, amire persze bio-termékek is kerültek.
Különlegesség a három zöld északi zuzmóval díszített gömb, amely az eladótér páratartalmából táplálkozva kellemes mikroklímát teremt, valamint a mennyezetről belógatott 512 darab használt parafadugóból készült LED-lámpa.

Bár az építkezés így 20% többe került, mint amennyibe egy kút hagyományos technológiák használatával került volna, de 7 000 m3 gáz- és 120 ezer kWh elektromos energiát takarítanak meg vele évente, mely további száz tonna CO2 kibocsájtásától mentesíti az világot.



 

„A jövő töltőállomása” kutatásunkat természetesen folytatjuk: a környező országokban is tervezünk további innovatív megoldásokkal rendelkező töltőállomásokat nyitni.” – nyilatkozta Horváth Dori Jenő, a MOL magyarországi kiskereskedelmi igazgatója.

Az elektromos autók térhódításával arányosan külföldön egyre több helyen vannak akkumulátor-gyorstöltő pontok; mivel egy ilyen oszlop milliós nagyságrendű beruházás, elektromos autó pedig alig van itthon, ez az intézmény eddig itthon ismeretlen volt. Most azonban végre Magyarországon is nyílt egy olyan benzinkút, ahol 20 perc alatt menetkészre töltheti elektromos autója akkumulátorait az a tucatnyi tulajdonos, akinek van ilyenje. 

 



 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zold.blog.hu/api/trackback/id/tr473590292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diósbejgli 2012.01.20. 09:28:45

Nagyon klasszul néz ki, láttam már "élőben" is. Sajnos még elektromos autóm nincs hozzá.

Németh András 2012.01.20. 10:03:37

azért szerintem az üt hogy csak 20%-al drágább (számomra ez szinte hihetetlen)

Németh András 2012.01.20. 10:19:56

nézzük a spórolást: áram (50Ft/kWh-val számolva) 6 millió Ft; gáz (számoljuk 100 Ft-tal köbméterét) 0,7 millió Ft.

A 20% többletköltség a beruházási értéket figyelembe véve 60 millió.

Ez alapján a többletköltség 9 év alatt megtérül.

Ha ez tényleg így van, akkor egyszerűen nem is értem hogy a MOL miért nem alakítja át az összes benzikútját.
Itt vagy sántít valami a többletköltségek terén, vagy sántít valami a spórolásban, vagy nagyon rosszul számoltam, vagy egyszerűen nem értem, ha minden úgy igaz ahogy leírták és ahogy számoltam akkor egy MOL szintű cégnek szerintem egyszerűen gazdaságossági szempontokból sem (a környzetvédelm, píár és többiről nem is beszélve) érné meg hagyományos kutakat építeni.

Rbud 2012.01.20. 10:35:24

Nagyon örülök a hírnek. Decemberben Oslóban voltam, ahol az egyik kolleganőmnek elektromos autója van. Meglepő volt, hogy a kocsi teljesen "autóformájú" (Mitsubishi MiEV), de ami még ennél is hihetetlenebb, hogy a városi terepen (sűrű megállások, gyorsítások, stb.), ahol szerencsém volt megtapasztalni, SEMMIBEN nem maradt el egy benzines/dízeles kocsi teljesítményétől, sőt alacsony sebességen hihetetlen nyomatéka volt és futurisztikus módon semmilyen motorhangja nem volt.

Az élmény hatására radikálisan megváltozott az elektromos autókhoz való hozzáállásom. Ma, 2012 elején úgy gondolom, hogy aki megengedheti magának, hogy egy felsőkategóriás árat fizessen érte, annak ennél tökéletesebb városi autót nem lehet találni. Az Istenhegyi út a környken lakó közönség miatt tökéletes kiindulópontja egy országos elektromos töltőállomás-hálózatnak.

geotextília · http://zoldtetokft.hu/geotextilia 2012.03.10. 16:55:29

Le a kalappal a MOL előtt! Jó ezt látni, hogy elindulunk környezettudatosság irányába! Csík így tovább! :)

ivrilider 2012.10.19. 20:06:04

Űrrepülő a benzinkút!
süti beállítások módosítása