Ki mondta, hogy csak a közutakon élhetnek meg a hibridek? Az amerikai Foss Rainier dízel-elektromos vontatóhajók gyártására és átalakítására specializálódott. A világ máig egyetlen ilyen hajója, a Carolyn Dorothy már egy éve teljesít szolgálatot a nyugati part mentén – drámai környezeti eredményekkel.
Azt még a technológia hívei is elismerik, hogy a hibridek nem valók mindenhová: vannak területek, ahol hatásfokuk messze meghaladhatja a hagyományos motorral hajtott járművekét, másutt viszont képtelenek érvényesíteni potenciáljukat. És ahogy a hibrid autók a sok megtorpanással járó, lassan hömpölygő városi környezetben tudnak igazán kibontakozni, ugyanúgy forradalmasíthatja a kikötőn belüli vízi közlekedést az Amerikában kifejlesztett hibrid vontatóhajó.
A vontatóhajó sok szempontból különleges jószág: bár mérete apró, hogy könnyedén manőverezhessen a kikötőben, motorja rendkívül erős, hiszen nála sokszor nagyobb vízi járműveket kell mozgatnia – a vontatóhajók tömeg/lóerő aránya leginkább a mozdonyokéhoz hasonlítható. Jellemzően változó terhelésen üzemelő motorjuk (a felmérések szerint a vontatóhajók üzemidejük 99 százalékában motorteljesítményüknek legfeljebb kétharmadát használják ki) rendkívüli mértékben megterheli a környezetet, az emissziós problémák pedig tovább súlyosbítja, hogy mindez nem a nyílt tengeren, hanem az emberekkel teli, zártabb kikötői környezetben zajlik.
Ezért is nagy jelentőségű a Foss Rainier fejlesztése. A 2009 elején vízre bocsátott hajó két hagyományos dízelmotorja mellett két dízelüzemű generátort, valamint két elektromotor/generátor egységet kapott, a 126 cellából álló akkumulátor a hajó orrában kapott helyet. A pillanatnyi igények függvényében kombinált hajtási módozatok jobb átlagos hatásfokot eredményeznek, ráadásul (nem elhanyagolható mellékhatásként) a kettős hajtás az üzembiztonságos is javítja.
A kaliforniai Riverside műszaki főiskola környezetvédelmi kutatóintézete felmérte, hogy milyen mértékben csökkentette a San Pedro öbölben a környezetszennyezést a Carolyn Dorothy. Az idén októberben közölt vizsgálat eredményei több mint ígéretesek. A koromrészecske-kibocsátás 73 százalékkal, a szmogkeltő nitrogénoxidok aránya 51 százalékkal mérséklődött, míg a CO2-kibocsátást 72 százalékkal esett vissza. A gyártó a közeljövőben a már meglévő vontatóhajók azonos technológiájú átalakítást tervezi, illetve dolgozik más vízi járművek – kompok vagy szállítóhajók – hibrid hajtásláncain is.
forrás: www.foss.com