Mintegy 20 százalékos városi fogyasztás-csökkenést ígér az az akár utólag is beépíthető, kis költségű hibrid rendszer, amelyet a Flybus nevű brit konzorcium dolgozott ki nehéz haszonjárművek számára.
A dörzshajtásos fokozatmentes váltók specialistájaként ismert Torotrak vezetésével létrehozott Flybus kifejezetten buszokhoz és tehergépkocsikhoz fejlesztette ki olcsó, lendkerekes hibrid rendszerét, amivel első helyet értek el a csekély széndioxid-kibocsátású járművek technológiai versenyének (Low Carbon Vehicle Partnership Technology Challenge) idei fordulóján.
A Flybus rendszere egy mindenki által ismert megoldáson: a lendkeréken alapul. A megoldás a fékezéskor felszabaduló energiát a ma már elterjedt, benzin-elektromos üzemű hibridekkel ellentétben nem villamos áram formájában tárolja, hanem forgómozgásként, egy lendkeréknek átadva – elindulás után aztán ez a mozgási energia tehermentesíti a kerekeket hajtó belső égésű motort.
Az alapelv egyáltalán nem új, a megvalósítás annál inkább. A lendkerekes energiatárolás legnagyobb problémája a fordulatszám-különbség: a percenként akár 60 ezret forgó lendkerék energiája bajosan vihető át a hajtott kerekekre. Ezen a ponton lép be a konzorcium két fejlesztése: az egyik a Torotrak fokozatmentes váltója, amely az áttétel rendkívül gyors és nagy tartományon belüli változtatásával a lendkerék felpörgetéséért is felel, a másik pedig a Ricardo nevű vállalat Kinergy technológiája, amely fizikai kapcsolat nélküli, mágneses kapcsolatot biztosít a lendkerék és a hajtáslánc (azaz a sebességváltó) között.
Ez utóbbi mágneses hajtás nem mellékesen a lendkerék teljes elszigetelését teszi lehetővé, ami egyrészt elősegíti a működtetés hatékonyságát javító vákuum fenntartását, másrészt egyszerűbb és főleg utólag is könnyen beépíthető szerkezetet eredményez. A tervezők elképzelése szerint ezt az egységet a haszonjárműveken meglévő, de ritkán használt közvetlen kihajtásra csatlakoztatnák, így valósítva meg a költséghatékony, utólagos beépítést.
forrás: Newspress, www.torotrak.com