Nem a ma záródó, davosi világgazdasági fórum verte ki a biztosítékomat, hanem a képmutató hangvételű kommüniké, amit a rendezvény kapcsán annak hivatalos autós partnere kiadni bátorkodott.
Még „zöldebb” a Világgazdasági Fórum – kezdődött a sajtóközlemény, és az ilyen felütés mindig felvillantja a reményt, hogy valami értelmes, példamutató kezdeményezéssel teszik több síkon is értékessé a programot. Az e-mail megnyitása előtt napelemekkel táplált kihangosító rendszer, szénsemleges catering vagy mondjuk ésszerű közlekedési megoldások kavarogtak a fejemben. De ne rugaszkodjunk el teljesen a földtől, mégis csak egy luxusautó-gyártó küldte az értesítést, hát akkor mondjuk elektromos prototípusokkal oldják meg a delegációk fuvarozását.
Aztán ahogy olvastam tovább, úgy nyílt ki fejemben a reményoldali kipufogószelep, és ömlött be a helyére egyre több ideggáz. Idézem: „…A világ vezetői a szebb és jobb jövő szolgálatában január 26. és 31. között Davosban, a 41. Világgazdasági Fórumon adnak egymásnak randevút – ahová az Audi szállítja őket. A rendezvény exkluzív shuttle szolgáltató partnereként a vállalat összesen 86 Audi A8L illetve 12 különleges páncélozott járműből álló flottával látja el e feladatot. Az ingolstadti gyártó emellett az elektromos mobilitás jövőjét illető saját vízióiba is bepillantást nyújt Davosban”
Mint a későbbiekben kiderült, a davosi belvárosba a csúcs idején kizárólag 200 g/km alatti CO2-kibocsátású gépkocsik hajthattak be (tavaly még 230-on állt a limit) – na de sebaj, az Audi zászlóshajója 176 g/km-t tud. Mármint alapkivitelében, laboratóriumi körülmények között – csakhogy a védett személyek szállításának alapelveire vonatkozó, igen hézagos ismereteim szerint az alapgázon történő, óvatos haladás nem tartozik a javallott eljárási módok közé. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy vajon a tucatnyi páncélautó, vagy a világgazdasági fórum résztvevői számára a helyszínen felállított Audi vezetéstechnikai központban (értsd: autós vidámpark) igába fogott 15 darab A8 4.2 TDI (csak nem fognak a miniszter urak hathengeres motorokkal, netán kisebb modellekkel a havon szlalomozni!?) mennyit pufogott ki az egy hét alatt.
Ja igen, az elektromos vízió: ott voltak azok is, a tó partján, idilli környezetben. De mivel leginkább halk lounge-zene és diszkrét koktélospohár-csörgés kíséretében rostokoltak pódiumaikon, nagyon sokkal nem csökkentették a konferencia emisszióját.
Félreértés ne essék: én is tudom, az Audi is tudja, mindenki tudja, hogy luxusautóval nem lehet levegőt tisztítani – de akkor nem is kellene úgy tenni, mintha. Ez olyan, mintha Piedone azzal hencegne, hogy ma csak három tál szalonnás babot evett meg tízóraira: nyilvánvalóan nagy fegyvertény a részéről, de mégse ezt tekintsük már társadalmi példának.