A biciklizés eleve környezetbarát közlekedési mód, pláne, ha közben még energiát is állítunk elő. A hollandok is így gondolják, de nem a bringákra, hanem a bringaútra bízzák az áramtermelést.
Aki csak egyszer is sétált nyáron mezítláb aszfalton, tudja, milyen iszonyú energiamennyiséget nyel el az útfelület – és a hangsúly itt azon van, hogy elnyel, azaz elfecsérel. Az elmúlt pár évben számos ötlet született arra, hogy napelemekkel burkoljanak le utakat – egy amerikai feltaláló három éve azt állította, hogy ha az USA teljes autópálya-hálózatát szolárcellákkal fednék le, azzal az egész ország számára elegendő mennyiségű elektromos áramot lehetne termelni.
Hosszú távon a hollandok is hasonlóan ambiciózus terveket dédelgetnek, de valahol el kell kezdeni, mégpedig kisebb léptékben. Még szerencse, hogy az ország tele van kiváló minőségű kerékpárutakkal (no meg kulturált és fegyelmezett kerékpárosokkal), így első körben ezeket készülnek napelemesíteni, aztán később jöhetnek az autóutak, összesen 137 ezer kilométernyi hosszúságban.
A SolaRoad projekt keretében réteges útfelületet alakítanak ki: beton alapra egy centiméter vastagságban szilikon napelemcellákat fektetnek, majd ütésálló üveggel borítják be az egészet. Egy négyzetméternyi szolárút éves kapacitása 50 kWh, ami egy átlagos háztartás energiaigényének hetvened részét fedezi. A SolaRoad panelek formájában, nagyjából 140 x 230 centiméteres elemekben készül majd, ami a telepítést és a karbantartást egyaránt leegyszerűsíti, noha kissé zötyögőssé teheti majd a közlekedést. A munka a jövő évben veszi kezdetét, az Amszterdam melletti Krommenie városában, és a tapasztalatok fényében folytatódik majd – kérdéses például, hogy nem lesz-e túlságosan csúszós az üvegfelület?