Egy amerikai tanulmány szerint a vevők érdeklődése kissé megkopott, ha elektromos vagy hibrid járművek vásárlásáról van szó. Ez nem valami jó hír sem a zöldeknek, sem a mai autóiparnak, ami éppen most temet bele dollár- és eurómilliókat az olaj- és adókímélő hibrid és elektromos meghajtású járművek fejlesztésébe.
A Pike Research közvélemény-kutató felmérése szerint az elmúlt két évben figyelhető meg ez a tendencia, annak ellenére, hogy ebben az időszakban került piacra a 80 kilométert elektromos üzemben megtenni képes (de azért benzinmotorral is felszerelt) Chevrolet Volt és a tisztán elektromos Nissan Leaf.
De mi az oka ennek a visszaesésnek? Természetesen a mocskos anyagiak. Az emberek az elmúlt években valahogy kicsit érzékenyebbek lettek az árakra, főleg akkor, ha az árkülönbség olyan hatalmas, ahogy az a hagyományos autók és a jövő autói között megfigyelhető.
Egy Chevrolet Volt ára Amerikában 40 000 $ (9,4MFt), amire az állam ad 7 500 $ (1,8MFt) támogatást, tehát összesen csak 32 500$-ba (7,6MFt) kerül, de még így sem versenyképes a benzines, hasonló menetteljesítményekre képes, hasonló méretű Cruze 17 000 $-os (4MFt) árával. Az árkülönbség a két autó között 15 500 $ (3,6MFt), amiért az amerikaiak már majdnem vehetnek még egy Cruze-t, vagy nagyon sokat autózhatnak belőle a Nyugati és a Keleti Part között.
Persze hajlandóak lennének az amcsik is áldozni az elektromosság oltárán, de a felmérés szerint átlagosan csak 3 500 $-nyi (800eFt) felárat. Ennyit ér meg nekik a kevesebb menetköltség és a bálnák éneke.
Ausztráliában még komolyabb a helyzet; ott egy Volt 59 990 dollárt (14,5MFt) (+egyéb költségek), míg egy Cruze 20 990 (5,1MFt) $-t kóstál. Ausztráliában tavaly mindössze 49 darab elektromos járművet adtak el (ami az össz-eladások 0,0049%-a!)
És bár a pici városi villanyautó, a Mitsubishi i-MiEV volt a legkelendőbb elektromos autó, még ebből is csak 30-at tudtak eladni.
Rajta kívül csak a kaliforniai székhelyű újonc Tesla tudott labdába rúgni méregdrága sport-villanyautójával Ausztráliában;az olyan mindennapos utcai autók elektromos alternatívái, mint a Nissan Leaf, a Renault Fluence ZE vagy a Holden Volt a kutyának se kellett. A hibridautóknál jóval kedvezőbb a helyzet, de hiába egyre népszerűbb a Toyota Prius, vagy a helyben gyártott Toyota Camry Hybrid és a Honda Insight, az eladások száma itt sem éri el az új értékesítések 1%-át.
A felmérés ezer ember bevonásával készült. A válaszadók csupán 40%-a elkötelezett – elviekben - az elektromos autók mellett, míg ez az arány 2009-ben még 48% volt.
A Pike kutatási igazgatója szerint az ár a legjelentősebb tényező a fogyasztók elektromos járművek iránti érdeklődésének csökkenésében, de van azért más lényeges eleme is a hátraarcnak. A megkérdezettek 2/3-a szerint túl drága az új technológia, mások még várnak néhány évet, amíg a technológia már bizonyított és tuti befutó, de majdnem 50%-uk mondta azt, hogy a villanyautó vagy a konnektoros hibrid nem elégíti ki vezetési élmény utáni vágyukat. Ezek fontos visszajelzések az autógyártók felé, lesz mivel foglalkozniuk, ha azt akarják, hogy sikeres eladások zárják a munkájukat.
Egy jól sikerült Nissan Leaf reklámfilm:
Magyarországon jelenleg 4 elektromos autó kapható. A Citroen C-Zero, a Peugeot iOn és a Mitsubishi i-Miev hármasikrek (a három márka közös fejlesztése gyakorlatilag ugyanaz a kocsi más-más emblémával) 8,5 millió forintos induló ártól nyújtják egy harmadennyibe kerülő kisautó menetteljesítményét, komfortját és biztonságát. Az indiai Reva törpeautója autónak igencsak kezdetleges, inkább városi tömegközlekedés-pótlék csupán; 3,5 millió forint feletti vételárával az ólom-sav akkus alapmodell csak a legelszántabb zöldek számára alternatívája az olajat égető technikának. A Nissan Leaf, az Opel Ampera és a konnektorról is tölthető hibrid Toyota Prius forgalmazásának megkezdése még hónapokba, ha nem évekbe telik.