Érdekes és újszerű érvrendszerrel kampányol az online vásárlás mellett egy hazai kezdeményezés. Ma éjfélig ingyen szállít 80 webáruház – a környezetvédelem nevében.
Vásárol ön interneten? És ha igen, miért? Mert kényelmesebb? Mert nem volna ideje elmenni érte? Mert nincs az a nyavalyás tömeg, a tülekedés, szipogás és orrfújás? Mert olcsóbb? Mert nem kapható máshol? Általában ezeket az érveket szoktuk felhozni az online bevásárlás mellett, és ezek általában meg is állják a helyüket.
A Zöld Hétfő mozgalom (kampány? akció?) szervezői szerint azonban egy további, nem elhanyagolható érv is szól a virtuális shopping mellett: a környezetvédelem. Egy 2009 júliusában közzé tett, az oldalról egyébként teljes terjedelmében elérhető brit felmérés szerint a futárszolgálati kiszállításokkal számottevően mérsékelhető az egységnyi árura eső széndioxid-kibocsátás.
Gondoljunk csak bele: ha vennék öt könyvet, beülök az autómba, elmegyek a legközelebbi nagyobb könyvesboltba, kiválasztom, majd hazajövök. Az én személyes esetemben viszonylag rövid távon, öt kilométeren belül megvan az oda-vissza út, de volt benne két hidegindítás, városi furikázás, meg némi parkolóházon belüli tötymörgés – emissziós szempontból csupa nem örvendetes esemény. Ha persze elhoznám a szomszéd könyvét, meg út közben beugranék a nagyszülőkhöz, és nekik is megvenném a könyveket, akkor nekik nem kellene autóba ülniük, így rögtön kevesebb elpöfögött benzin jut egy könyvre – olcsóbb is, tisztább is. Ha ráadásul azt is meg tudom velük beszélni, hogy majd csak este hozom be a cuccot, csúcsidő után, amikor úgyis jövök haza a munkából, akkor még egy fél kört megúsztam – hah, feltaláltam a futárszolgálatot!
De máshol is lehet ezen spórolni! Ha például nincs a boltban, amit kerestek, majd megmondom nekik, hogy nem volt, és amikor legközelebb megyek (egyrészt magamnak is vásárolni, másrészt visszavinni azokat a példányokat, amikről kiderült, hogy mégsem kellenek), majd akkor hozok – ha külön elment volna a nagy semmiért, az lett volna csak a borzalmas, értelmetlen ökológiai szívás.
Az internetes vásárlás logisztikai előnyeit tehát magunk is kamatoztathatjuk, és nem csak könyvekkel (lásd: „Hozz már lécci egy karton tejet, ha úgy is mész a Tescóba…”). A webáruházak azonban az infrastruktúrán is tudnak energiát spórolni: ha nincs bolt, nincs fűtés, világítás, klímaberendezés, fotocellás ajtó, rádió. Tovább megyek: nincs eladó, aki reggel bebumlizik a munkahelyére, este meg hazamegy – ha tömegközlekedéssel vagy bringával, akkor mindegy, ha autóval, akkor nagyon nem az.
Szóval az internetes kereskedelemben ott rejlik az emisszió jelentős csökkentésének a lehetősége. A megvalósulásért persze tenni is kell – okosan megszervezni a kiszállítást, az igényeknek megfelelően intézni a raktárkészletek tárolását, és a többi –, de a környezetvédelem helyt álló érv lehet az online vásárlás mellett. Havonta egyszer pedig még a szállítási díjat is elengedik – mert lehetünk bármennyire tudatosak, előrelátók és gondosak, ma még nem a szénlenyomat, hanem a pénz beszél.
Forrás: http://www.zoldhetfo.com/