Senki nem lehet próféta hazájában, tartja a mondás. A hazai fejlesztésű Brixxon magyarországi gyártása és hálózatépítési terve kútba esett, de az alkatrészek továbbra is itthon készülnek majd.
Tavaly nyáron még optimista volt a Brixxon Electric MotorCars Ltd. vezetősége: bár két évvel korábban bemutatott, saját tervezésű elektromos furgonjaikat már akkor is Ausztriában szerelték össze, bíztak abban, hogy a hazai minisztériumok és befektetők is fantáziát láthatnak a villanymotoros bérautó-flotta gondolata. Nem így történt: a kész Bontinók svájci, osztrák, litván és bolgár szereldékből fognak elősurrogni, nálunk (valamint Németországban) csupán az alkatrészek gyártása folyik majd.
Ennél persze rosszabbul is alakulhatott volna az üzlet – emlékezzünk csak a korát koncepciójában megelőző, technológiailag azonban elmaradott Puli borítékolható kudarcára, vagy a még nem kapitulált Antro Solóra, amiben személy szerint töretlenül hiszek, leginkább alkotóinak hihetetlenül erős, szuggesztív meggyőződése miatt. Szóval örüljünk annak, hogy egy magyarok által összerakott, elektromos hajtású jármű nem a süllyesztőben végzi, sőt, az autóhoz és a hozzá illő töltőállomáshoz szükséges komponensek gyártása, valamint a fejlesztőmunka néhány tucat munkahelyet itthon is megteremt – majd májustól, egyelőre meg nem határozott helyszínen.
Valljuk meg őszintén, a határon túl a piaca is nagyobb egy ilyen, korlátozott használati értékű járműnek, noha 130 km/óra végsebességével, 200 km hatótávolságával a műfajon belül nem számítanak rossznak a komikus járgány adottságai. Nem volna azonban rossz ötlet, ha – akár központi büdzséből megtámogatva – a magyar fővárosban is beindulna valamiféle elektromos bérautó-szolgálat. Ha másért nem, az országimázs kedvéért: az ökoturizmus sikereit látva biztosra vehető, hogy a turisták nagy része örömmel fogadná az emissziómentes bérautó lehetőségét. A nyáron még nagy lelkesedéssel emlegetett, 2011-re tervezett Rent-e-Car szolgáltatás azonban a jelek szerint még várat magára.