Környezettudatosság ide, zöld szemlélet oda, a fejlettebb országok toronymagasan vezetik a legnagyobb szennyezők listáját. Az egy autóra jutó széndioxid-kibocsátás Németországban, Svédországban és Svájcban még mindig 150 g/km fölött van.
Meglepő tény derül ki a JATO 21 európai országot felölelő tanulmányából: 2010-ben a kontinens leginkább környezettudatos autóvásárlói a portugálok voltak, akik a tavalyi újautó-eladási statisztikák szerint 130 g/km alá szorították autóik széndioxid-kibocsátását. Most persze kellemesen megdicsérhetnénk a portugálokat, és követendő példaként állíthatnánk őket Európa elé, de félő, hogy nem az elhivatott környezetbarát szemlélet terelte őket a kisebb és takarékosabb autók felé, hanem a fenyegető államcsőd. Ennek fényében sokkal komolyabbnak tűnik a franciák és a dánok 130,8 illetve 131,8 g/km-es értéke, és még szomorúbbnak Németország, Svédország és Svájc teljesítménye; e három ország polgárai az elmúlt évben következetesen olyan autókat választottak, amelyek CO2-kibocsátási átlaga meghaladta a 150 g/km határértéket.
Ha összeurópai szinten szemléljük a széndioxid-kibocsátást, akkor azt tapasztaljuk, hogy az tavaly 5 g/km-rel csökkent. A statisztika azonban megtévesztő, mert míg néhány ország tényleg nagyot lépett előre e téren, addig Kelet-Európa igencsak rontja az átlagot: a Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában eladott új autók CO2-terhelése öt év alatt mindössze 10 g/km-rel mérséklődött.