HTML

Zöldblog.hu

Közlekedés, háztartás, energetika, úgy, hogy a bálnák sokáig dalolhassanak az érintetlen őserdőkben.

Linkblog

Friss topikok

Van-e vészfék az olajalapú civilizáció vonatján?

2011.03.23. 14:08 RT76

Interjú egy zöld jövőben bízó osztrák kapitalistával

 

Térkő és autószalon után most elektromos roller, bicikli, robogó, nemsokára autó. Mi visz rá egy osztrák építőipari vállalatot, hogy elektromos járművekkel kezdjen kereskedni? És mi viszi rá, hogy pont nálunk tegye ezt?

Pofás villanyrobogók Győrben: kínai gyártás, osztrák összeszerelés

A Leier név minden gyakran úton lévő magyar számára ismerősen cseng. Tüzépek, autószalonok, ipari üzemek oldalán szokott állni, szerte az országban. Az osztrák cégcsoport évtizedek óta van jelen nem csak itthon, de több közép-európai ország piacán betonüzemeivel, építőanyag-kereskedéseivel, egyéb vállalataival. Magyar ésszel nehéz felérni, hogy mindez egyetlen ember, egy hatvanas éveit kezdő, ám energikus, fürge mozgású vidám osztrák vállalkozó személyes tulajdona.

A tulajdonossal, Michael Leierrel a cég magyarországi központjában, Győrben (Herr Leier mellesleg nemrég kapta meg Győr díszpolgári címét) beszélgettünk legújabb hazai vállalkozásáról.

Miért dönt úgy egy építőipari és autókereskedelmi vállalkozás vezetője, hogy elektromos járművek értékesítésébe fog?

Meggyőződésem, hogy a jövő az elektromos járműveké, különösképp a városi közlekedésben.A Leier vállalatcsoport pedig arról ismert, hogy kissé mindig megelőzi a kort. Így van ez már jó negyven éve, sőt, Magyarországon is 25 esztendeje. Azóta vagyunk jelen a magyar piacon. Az elektromos járművekkel is előre tekintünk.

Michael Leier

És miben bíznak Magyarországon? A magyar piacon üzletileg - úgy gondolom - nem kifizetődő ez a tevékenység most. Mit gondol, mikorra lehet az?

Ha úgy tetszik, hátsó gondolatom az értékesítés mellett, hogy Magyarországon akár az elektromos járművek gyártásában is van üzleti lehetőség. Pillanatnyilag a mi járműveink 90%-ban Kínában készülnek, de ez nem marad mindig így. Komoly esélyt látok arra, hogy a jövőben legalábbis alkatrészek, részegységek, de akár komplett járművek gyártása letelepíthető Magyarországra.

Tirolban, Roppen városában van egy elektromos autó-összeszerelő üzem, mellyel kapcsolatban állunk, itt részben Kínából importált alkatrészekből építenek kis elektromos kocsikat. Magyarországon is van már fémmegmunkáló üzemünk, hasznos volna ezt a kapcsolatrendszert egy új iparág szolgálatába (is) állítani. De ez még a jövő: egyelőre tulajdonképpen teszteljük a piacot, másutt is, Magyarországon is.

A Leier elektromos jármű-szalonja Győrben

A választék egyelőre rollertől robogóig terjed, de már készül az autó is

Elektromos járművek fejlesztését, K+F tevékenységet terveznek-e Magyarországon?

Van egy kis, ötvenfős cég Ausztriában, Tirolban, amellyel nagyon szorosan működünk egyet. Ott most autóalkatrészeket gyártanak; ezzel a tiroli céggel tervezzük a jövőben a fejlesztéseket; nem szívesen vinnénk külföldre legféltettebb titkainkat.

Mi a véleménye Leier úrnak az elektromos közlekedés magyar úttörő vállalkozásairól?

Vannak magányos harcosok a témában Magyarországon. Nagyon sok érdekes ötlet, koncepció van, a Győri Egyetemmel is együttműködünk elektromos járművekkel kapcsolatos kutatásokban. De, meg kell valljam, ha mi valamibe belekezdünk, szeretnénk mindig profi módon végezni a munkánkat. Egyelőre viszont nem ismerünk olyan magyar vállalkozást, akire magas szintű fejlesztési, akár gyártási partnerként Magyarországon számíthatnánk.

Elektromos robogó 80 km/h feletti végsebességgel

Infrastrukturális beruházásokat (töltőpontok telepítése, városi parkoló-csatlakozóállomások építése) terveznek-e Magyarországon?

Ausztriában is, itt is tudunk ilyen nyilvános töltőállomásokról, de pillanatnyilag nem infrastruktúra-építésben, hanem a járművek terjesztésében gondolkodunk. Elektromos kerékpárjaink akár 45-50, robogóink akár 90 vagy még több kilométert is meg tudnak tenni egy feltöltéssel, ez pedig átlagos használat mellett az otthoni töltésen kívül nem igényel napközbeni rátöltéseket. Elektromos fűnyíróink, robogóink, mozgássérült járműveink sem igényel rátöltést az otthoni konnektoron kívül. Ausztriában ugyan már  vannak olyan fogadók, ahol a tulajdonos töltési lehetőséget nyújt az elektromos kerékpárral túrázóknak - de külön infrastruktúra-fejlesztést mi nem végzünk.

Elektromos autó - ezzel kapcsolatban mik a Leier tervei?

Két hónapon belül bemutatjuk első városi autónkat. Nem is elsősorban értékesítésben, hanem bérletben, a turizmus kihasználásában gondolkodunk. Ausztriában számos fürdőhely, szálloda kínálja fel elektromos járművek bérleti lehetőségét a vendégeknek. Az elektromos autó piaci bevezetését a többi elektromos járművünkhöz hasonlóan először Ausztriában tervezzük, főként a turizmusra alapozva. Majd úgy szeretnénk kiterjeszteni az értékesítést, szolgáltatást Magyarországra, hogy ügyfeleink ugyanolyan feltételekkel használhassák járműveinket a magyar piacon, mint azt megszokhatták Ausztriában.

Ugyanakkor az átállás, úgy vélem, igen hosszadalmas folyamat lesz. A nagy autógyárak nem érdekeltek abban, hogy hirtelen feladják a belsőégésű motorokba tett befektetéseiket. Részben ez is oka annak, hogy az elektromos autó egyelőre magánszemélyek számára irracionálisan drága.

Rollertől robogóig - nemsokára autóig terjed a paletta

Azért ez nem sokáig marad így. A Genfi Autószalonon úgy tapasztaltam, hogy a nagy autógyárak már léptek ez ügyben: a franciák szinte több elektromos autót hoztak a kiállításra, mint hagyományosat. Volt szerencsém vezetni egy indiai Tata elektromos autót, az is meglepően kiforrott és piacérett. Úgy tűnik, mintha a nagy gyártók megszállnák az elektromos autók piacát. Nem tart-e attól a Leier, hogy mellettük nem marad tér az Önökéhez hasonló kisszériás városi autóknak? Főként, hogy a piacról ismert, az Önök terveihez hasonló kisautók rettenetesen drágák?

Nem akarunk a Góliátokkal harcolni, nem is tudnánk. Mi kisebb autókat szeretnénk kínálni, golfautókat, kis városi kocsikat. Legfeljebb 5-6000 eurós vételárban gondolkodunk. Drágább, nagyobb autókban gondolkodni a mi méretünkben nincs értelme. Kezdetben 3-4 ezer euróba kerültek azok az elektromos kerékpárok, amiket most 900 euróért adunk. Úgy véljük, a városi kisautóknál ugyanezt az árbeli korrekciót kell elérnünk, utána számolhatunk érdemi értékesítéssel.

Hogy látja a magyar kormányzat viszonyát az elektromos járművek térhódításához?

Ausztriában egy elektromos jármű, akár egy kerékpár vásárlásakor az állam - tartománytól függően - akár 300 eurós támogatást is ad, így támogatja az iparág fejlődését. Ilyen adókedvezmény - a drága, kis példányszámban értékesített rendszámos autók regisztrációs adó-kedvezményén kívül - nem létezik Magyarországon. Sajnos nincs annyi befolyásom a magyar politikára, hogy ennek a hosszú távú gondolkodásnak az előnyeit elfogadtassam, pedig hiba most nem cselekedni. Aki ezekben az időkben nem lép időben, könnyen hátrányba kerül.

Teszt a Leier EF01 összecsukható elektromos kerékpárról a Vezess.hu-n.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zold.blog.hu/api/trackback/id/tr73154913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása