Ideje összeszedniük magukat az autógyártóknak, ha teljesíteni szeretnék a számukra kötelezően előírt, 2012-ben hatályba lépő, Európai Uniós emissziós normákat – derül ki a brit Clean Green Cars tanulmányából. Az elmúlt két hónapban nem csak megtorpant a fejlődés, de egyenesen romlott a flották átlagos CO2-kibocsátása.
Az Európai Unió 2012-re 130 g/km-ben határozta meg az autógyártók megengedett, flottaszintű széndioxid-kibocsátását. Az elmúlt években viszonylag jó ütemben haladtak a kitűzött cél felé a gyárak, ám az elmúlt hónapokban lendületét veszítette a fejlődés. A 2010 első negyedévében regisztrált 145,61 g/km átlaghoz képest a második negyedévben mindössze 0,32 százaléknyit javult a helyzet – miközben az előírt határérték megvalósításához évente mintegy 5 százalékos előrelépésre volna szükség.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy április végére már 145 gramm alá esett az összesített CO2-érték, ez azonban nem a gyártók, hanem a kormányzatok érdeme volt: a különböző roncsprémium-konstrukciók a csekély fogyasztású kisautók vásárlását támogatták, így az eladásokban a korábbiakhoz képest aránytalanul megnőtt a takarékos modellek hányada. Most, a támogatások lezárásával várhatóan lelassul a fejlődés várható – ennek első jele a most tapasztalt visszarendeződés.
Máris van egyébként három gyártó – a Toyota (124,49 g/km), a Fiat (125,05 g/km) és a Mini (129,33 g/km) –, amely teljesíti a két év múlva életbe lépő előírásokat, míg a Citroennek és a Hyundainak már csak kevesebb, mint 2 grammot kell lefaragnia. A legrosszabbul a Chrysler (228,69 g/km), a Land Rover (230,9) és a Porsche (239,90) áll. A listán nem szerepelnek a kizárólag kétüléses autókat előállító márkák.
|
2009. első félév |
2010. első félév |
változás |
Szegmens |
átlagos CO2 g/km |
átlagos CO2 g/km |
% |
Törpeautók |
117,75 |
117,51 |
0,20% |
Kisautók |
135,76 |
131,31 |
3,28% |
Alsó-középkategória |
150,99 |
143,44 |
5,00% |
Középkategória |
160,30 |
154,16 |
3,83% |
Prémium kompakt |
162,61 |
149,74 |
7,91% |
Nagyautók |
181,28 |
175,40 |
3,24% |
Luxusautók |
236,11 |
229,11 |
2,96% |
Kis sportautók |
174,99 |
164,52 |
5,98% |
Luxussportkocsik |
213,71 |
199,34 |
6,72% |
Terepjárók |
210,54 |
199,24 |
5,37% |
Buszlimuzinok |
188,32 |
178,08 |
5,44% |
Összesen |
152,66 |
145,40 |
4,76% |
Forrás: www.cleangreencars.co.uk