HTML

Zöldblog.hu

Közlekedés, háztartás, energetika, úgy, hogy a bálnák sokáig dalolhassanak az érintetlen őserdőkben.

Linkblog

Friss topikok

Van-e vészfék az olajalapú civilizáció vonatján?

2011.04.01. 16:17 RT76

Moveo – Moci magyar módra

A magyar járműipar viszonylag ritkán kényeztet bennünket újdonságokkal. Az Antro-csoport minirobogója nemzetközi mércével mérve is izgalmas megoldásokat kínál – hazai fejlesztésből.

Dolce vita új felfogásban

 

Az egész történet 2008-ban kezdődött, mégpedig egy autóval – vagy inkább kettővel. Az Antro eredetileg egy olyan, hármas hibrid (benzines, pedálos és elektromos) városi négykerekű fejlesztésébe fogott, amelyeket párban, gépesített bodobácsként potrohuknál összekapcsolva hosszabb távolságokra is alkalmas, családi utazóautóvá lehetne átalakítani. Ezt a projektet azonban túlságosan futurisztikusnak ítélték alkotóik, és úgy döntöttek, hogy először egy emészthetőbb és piacképesebb, kétkerekű változatban kamatoztatják a Solo-Duo (a név a fentiek ismeretében, gondolom, érthető) fejlesztése során szerzett tapasztalatokat. Így született meg a Moveo – pontosabban kelt újra életre, hiszen a robogó ötlete már 2006-ban körvonalazódott az alkotókban.

Ennyit előzményként, és akkor most lássuk magát a terméket. Bár a gyártás a tervek szerint (megfelelő finanszírozás rendelkezésre állása esetén) már idén beindulhat Őriszentpéteren, túl sok műszaki adattal nem kényeztették el a sajtót az alkotók. Annyi bizonyos, hogy a járgány menetkész tömege nem éri el a negyed mázsát – ez nem is annyira az üzemanyag-takarékosság miatt fontos, hiszen egy százkilós utassal majdnem mindegy, hogy maga a robogó mennyit nyom, hanem a szállíthatóság miatt. A Moveo ugyanis összehajtogatható, egy kisebb fajta bőrönd méretű, húzónyeles-kiskerekes kézipoggyásszá, háttámlás ülését pedig hátizsákként vihetjük magunkkal. Így elfér a csomagtartóban, de akár a buszra is felszállhatunk vele (már ha elég erősek vagyunk) – pontosan ez egyébként a fejlesztők elképzelése: az otthonunk és a tömegközlekedés közötti távolság áthidalására volna alkalmas olaszos formatervű, de itthon megrajzolt járgányuk.

Új értelmet ad a guruló cekker fogalmának

A Moveo műszaki szempontból több különlegességet is ígér. Az egyik az önhordó vázszerkezet, amelyet szénszálas kompozit anyagból készítenek el, a másik pedig az összkerékhajtás: mindkét, Schwalbe gyártmányú, kis ellenállású virsligumikkal szerelt kerék agymotort kapott. A végsebesség 45 km/óra, a hatótávolság pedig 35 kilométer, ami a tervezett felhasználásra éppen megfelelő. Vezetni nem vezethettük a jópofa szerkezetet, de fiatal tervezőmérnöke a tegnapi sajtótájékoztatón összeszerelte, majd tett vele egy kört, így üzemképessége igazoltnak látszik.

A sorozatgyártás ugyanakkor még várat magára, mintegy négymillió eurós beruházással indulhatna útjára az évi tizenötezer darabosra tervezett széria. A 160 hazai munkahelyet teremtő Moveo tervezett vételára nettó 2400 euró, ami az állami és önkormányzati támogatásokban bővelkedő, nyugat-európai piacokon versenyképesnek ígérkezik. A magyarországi forgalmazással kapcsolatban nincsenek illúzióink, a leendő gyártósorról legördülő első példány azonban máris elkelt: a Büki Gyógyfürdő vásárolta meg látatlanba.

Nem chopperesen kirúgott lábtartók, hanem alternáló mozgású pedálszett került a motorra - ha úgy vesszük, izom-elektromos hibrid a Moveo

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zold.blog.hu/api/trackback/id/tr673154914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása