HTML

Zöldblog.hu

Közlekedés, háztartás, energetika, úgy, hogy a bálnák sokáig dalolhassanak az érintetlen őserdőkben.

Linkblog

Friss topikok

Van-e vészfék az olajalapú civilizáció vonatján?

2011.09.12. 07:00 RT76

Elektromos bicikli - nem csak lustáknak!

Elektromos bicikli? Mekkora hülyeség már, ez aztán tényleg az elpuhult nyugati civilizáció sötétsége, hogy ilyet egyáltalán kitaláltak.

 Kocsmába járni is van olyan jó, mint kirándulni

Nagyjából ez a sommás reakció érkezett válaszul minden bringásról, akit megkérdeztem új játékszeremről. Aztán rájöttem, hogy nem a félprofi, életmódszerűen tekerő bringásokat kell kérdeznem erről a dologról, minthogy ez nem is nekik szól.

Időseknek, budaiaknak, soproniaknak,
és azoknak, akik nem mehetnek büdösen munkába

Van egy életkor, amin felül már a kerékpárra felszállni is elég megterhelő, nemhogy még tekerni. Pláne hegynek fel. Egy villanybiciklivel a nyugdíjasok, vagy, ahogy az amerikaiak eufemisztikusan mondják, "szenior állampolgárok" tömege számára ugrik újra elérhető távolságba - még egy forró nyári napon is - a kisbolt, a piac, a temető, a gyerekek, unokák lakása.

Katt a képre a galériához!

Aztán vannak olyan, még nem szenior polgárok, akik szívesen járnának bringával dolgozni, csak egy-két hegyi szakasz miatt olyan szinten megizzadnának, amit nem tolerál a vállalati kultúra. Nekik remek autó- vagy tömiközli-kiváltás lehet a villanybringa: emelkedő előtt be kell kapcsolni a rásegítést, és nincs folt a hón alatt.

Lenn az alföld tengersík vidékin

Néhány város, ahol nemrégiben megfordultam, és lehetetlenül sok biciklit láttam: Amszterdam, Koppenhága, Hamburg, Párizs, Mezőtúr. Megannyi asztallap. A villanybringa lehet az Egerhez, Sopronhoz, Lisszabonhoz hasonló városok kétkerekű forradalmának eszköze.

A villanybicikli rendszertana

Nem csak a nagyáruházi kínai gagyi és a méregdrága lifestyle létezik ám! Előbbire példa a Tornádó nevű izé, amit még jó, ha nem koboz el a rendőr szegény falusi nyugdíjasoktól. Hiszen némelyik idomos, robogó-szerű változaton pedál sincs, tehát akár még segédmotor-jogsit is kérhetnének hozzá.

És van az olyan, mint például a Gocycle, ami épp csak kicsivel több, mint félmillió forint. Cserébe futurisztikus a dizájn, ultrakönnyűek az alkatrészek, ráadásul az egész becsomagolható egy közepes méretű bőröndbe.

De van egy olyan kategória is, ami jó minőségű  - bár többnyire azért természetesen Kínából jön -, könnyű és nagy kapacitású lítium-ion akkuval szállítják, profi bringaváltóval és -fékekkel, nívós kiegészítőkkel öltöztetik, nem végletesen elszállt az ára, van rá két év garancia, és már megjelenésében tartósságot, minőséget sugároz. Egy ilyen került hozzám pár hétre tesztre.

Leier villanybicikli - csizma az asztalon

Aki sokat autózik, lépten-nyomon találkozhat a főutak melletti tüzép-telepeken a hatalmas LEIER-feliratokkal. Az osztrák, de az egész egykori Monarchia területén terjeszkedő vállalkozás főleg téglát, cserepet és betoncuccokat gyárt. Mi vette rá vajon a vállalatot, hogy elektromos járművek forgalmazásába kezdjen?

Hát az, válaszolta erre Herr Michael Leier, amikor a magyar leányvállalat győri székhelyén beszélgettem vele, hogy ez egy robbanás előtt álló iparág, amibe jó üzletnek tűnt befektetni az építőanyag-biznisz profitjából.

Ausztiában, a Leier Eco-Line nevű cég üzemében főként kínai alkatrészekből épülő elektromos robogókat, bicikliket, robogókat szerelnek össze és készítenek fel európai értékesítésre, de folyik egy villanyautó fejlesztése és gyártásának előkészítése is.

EF06 special edition

Ez a mi kis tesztkerékpárunk nagyszerű példa arra, hogyan kell jól megcsinálni egy nagytestű, összecsukhatatlan villanybicót. (A specifikáció kicsit különbözik a linken láthatótól, mert ez bérbeadásra készült különlegesen strapabíró modell.) A váz merev, a Tektro fékek, a háromfokzatú Shimano agyváltó profi, az ülés kényelmes, és lámpától pumpán át kitámasztóig minden kiegészítő jár hozzá vásárláskor. Az akku lítium-ion, ami egyelőre a legjobb, amit kapni lehet - nagy kapacitású és könnyű. Az ára persze ennek megfelelő, 355 ezer bruttó forint. Ennyiért már bőven kapni olcsó robogót, újat (főként kínait, persze), de a nagyáruházak elektromos bicikli-kínálatából is választhatunk hármat egy ilyen Leier bicikli áráért.

Minőségben ég és föld a legalja-kategóriához képest. Ha tényleg használni akarjuk a villanybringát, nem szabad ennél lejjebb adni.

Ezt az üzenetet persze nehezen tolja át a piacon a Leier és a többi minőségi gyártó. Magyarország eléggé a szélén van a nyugati világnak, jól megy itthon a hipermarketekben a szójából készült parizer, az ipari szalonnából és csipetnyi májból készült kenőmájas, valamint nagy kedvencem, a növényi olajból készült ún. Pizzafeltét is, amit sajt helyett vásárol, akinek nem jut igazi tehénalvadékra. Villanybicóból is az ólom-sav akkus, 5-6 kilométer után elgyengülő, de olcsó gépeké a piac.

Frissen-fitten a Velencei tó körül

Sukoró-Pákozd-Agárd-Gárdony-Velence-Sukoró. Ez az út a Velencei tó körül, cirka 50 kilométer, 500 méter szintemelkedés. Nem nagy túra egy bringásnak, még egy gyakorlatlan kocabiciklis is lenyomja 3-4 óra alatt és megússza némi fenékfeltöréssel. Ennek a körnek vágtunk neki a családdal, Apa rendes bringával és utánfutóval, benne "A" gyerekkel (4 éves). "B" gyerek (7 éves) saját bicójával jött, Anya pedig a tesztbiciklin.

Nos, míg Apa, "A" és "B" gyerek félútnál, Pákozdon hajóra szállt és megfelezte a túrát, Anya körbetekert a villanyrásegítéssel. A család Agárdon egyesült újra. Mint a nagyjelenetnél a moziban, egyszerre kötött ki a hajó és gurult be Anya a mólóra. A túra végén Apa és "B" gyerek alaposan elfáradt, Anya viszont, aki máskor a legnyávogósabb a biciklitúrákon, akár kezdte volna elölről az egészet. A bicikli 8 töltésjelző pöckéből 17 km/h átlagsebesség mellett is megvolt még 3, pedig Anya maximális rásegítéssel, gyakorlatilag végig a levegőben tekerve lazított.

Kalóriaégetésnek ugyan nem az igazi ez a villanybringás túra, de nincs az a még minimális mozgáskoordinációra képes agg nagyszülő, aki ne bírná elkísérni a családot egy ilyen elektroparipa nyergében.

Ami a legszebb, hogy a bicaj tökéletesen egyforma útviszonyokat teremt a teljes túrára. Jöhet szembeszél, emelkedő: pár gombnyomás a rásegítés erejét is szabályzó minikomputeren, és a villanymotor épp annyit tesz hozzá a pedálerőhöz, hogy egy pillanatig se legyen nyűg, szenvedés a kirándulás. A lejtőket kihasználva, kicsit intenzívebben tekerve az egy töltéssel megtehető távolság bőven kiad egy normál családi túrát.

Ausztriában már komoly turisztikai üzletág a villanybicikli-túra hálózatok szervezése és üzemeltetése. A szövetségbe forrt panzióknál, éttermeknél, hoteleknél tölthető, vagy akár frissre cserélhető a bérelt bicikli akkuja, a túrákhoz pedig térképeket, helyi ismertetőket adnak ki a cégek. Naná, hogy weblap is tájékoztatja az "E-bike tour"-ok feltételeiről a villanybringásokat!

Kipróbálod, megszereted

Aki csak ráült a tesztbringára; öreg, fiatal, fiú, lány, bárki, mind vigyorogva szállt le róla. Az összkerékhajtású (agymotor elöl, lánchajtás hátul), hibrid (ember-villany) közlekedési eszköz ugyancsak életképes találmány, mindennapi tekerésre is, túrázásra is. Ha az értékesítő cégek majd rájönnek, hogy ezeket a drága, minőségi cuccokat csak kóstoltatással lehet eladni, komoly kétkerekűsödésre és elvillanyosodásra számítok az ország szerencsésebb (nyugati) fekvésű, változatos domborzatú lakókörzeteiben.

Kezdetnek Budán. most kéne ott nyitni egy jó kis villanybringa-boltot!

Kedves olvasó - vennél villanybicót?

69 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://zold.blog.hu/api/trackback/id/tr663201712

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Minek nevezzelek? 2011.09.12. 16:51:34

Rendszám nélkül, biztosítás nélkül, gépjárművel – szabályosan. Az állam magasról tesz a vásárlókra, akik – ha úgy alakul – félmilliós kiadásra számíthatnak, zsebből. Persze meg is érdemli az ilyen…...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2011.09.12. 11:25:22

Én inkább városban tenném kötelezővé. Ki lehetne vele küszöbölni azt a két tényezőt ami miatt a bringa nem igazán alkalmas városi közlekedésre - a végsebességet és a gyorsulást. Ettől még tekerhetne rajta Gipsz Jakabka akinek az a vágya hogy tökig leizzadva érje el a célállomást, de nem 25-tel tötyögne a forgalom közepén és főleg nem kellene 15-20 másodperc mire felgyorsul odáig.

is 2011.09.12. 11:31:52

igen. ezt, max. 150eFt-ert. 1-2 ev, es itt lesz, ahogy fejlodik az akuumulator-technologia. az attores elott allunk, tesztelni vigye a modos nyugati. ja, es egybekent 200eFt-ot is adnek erte, fekvobicikli valtozatban.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.09.12. 11:33:19

@midnight coder:
Ez most új? Millió évek óta lehet kapni,....

ninimimi 2011.09.12. 11:47:19

@HK417: Az ördög a részletekben van. A Zaporozsec is "gépkocsi"...

Az írójának köszi a cikket, nem tudtam, hogy már ilyen szinten van ez a fejlesztés.
Aztán meg vennék is ilyet, szívesen, csak...

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.09.12. 11:51:04

@ninimimi: És miért nem veszel? Nem annyira drága--hónapok óta nem voltam biciklis boltban,de ha jól emlékszem,egy felső középkategóriás MTB áráért már kapsz egy ilyent(ha érdekel megnézem és elküldöm neked)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.12. 12:23:45

@midnight coder: A gyorsulásban igazad van, de a sebességben nem. Hajszálpontosan 25 km/h-val tötyögne :-)))), ugyanis a rásegítéses (a valódi, pedelec) villanybringáknál 25 km/h-ig működik a rásegítés.

Ami gyorsabb, az nem is rásegítéses, ezeken gyakran pedál sincs, ezek nem elektromos kerékpárok, hanem villanyrobogók (szinte mindegyik kínai vacak ilyen), ezekre jogsi kell(ene).

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.09.12. 12:48:10

Vannak gondjaim a dologgal. A kerékpár egy gyönyörű példája az önszabályzó rendszernek. Én megyek 30-40 között, 30-ig jobban gyorsulok mint az autók, mert nem alszom el a lámpánál, az autó, busz, kamion amúgy sem zavar, a BKV sofőr megköszöni, hogy kihúzódok előle a mellékutca torkolatába, öröm, boldogság. Ja és van jogsim is, igaz nem kétkerekű A, hanem B. Aztán van a Mari néni, aki nem lát, nem hall, viszont már szerencsére annyira le is van gyengülve, hogy 10-15-nél nagyobb sebességre nem képes. Ezzel óvva magát, és nem mellékesen a közlekedés többi résztvevőjét önmagától. Na ebbe a kényes egyensúlyba piszkál bele a villanymotor, ami a félig vak és süket Mari nénit, a 2 másodperces reakcióideje, valamint bármiféle járművezetői engedély és KRESZ ismeret hiánya ellenére 40-50 körül suhanó csendes gyilkossá teszi. Észrevenni esélyed nincs (ő sem fog téged), a KRESZ-ről fogalma sincs, mivel erre nem kell jogsi. Ami amúgy mázli, mert az orvosit nem kapná meg az fix.

Hogy ne csak károgjak itt, van ötletem is a megoldásra: Az a járgány ami emberi erő nélkül tud közlekedni az legyen robogó, hozzá való jogsival. Ami pedálos, de 20 felett tud menni rásegítéssel, az is robogó. A kerékpár az olyan, mint a cikkben: tekerni kell, maximum az erő marad ugyanakkora. Ha hegynek felfelé, akkor rásegítés maxra, és megyünk 20-szal. Lejtőn be lehet gyorsulni, de azt a sima bringa is tudja. Magyarul, ha 20 felett bármiféle rásegítés van az emberi erőn kívül, akkor kezelje a jog robogóként.

230e 2011.09.12. 12:51:19

Tetszik. Nagyon is. Mostanában kezdtem bringázni a melóba. Óvatos duhajként napi 2 X 8 km a táv, végig bringaúton.
Időben annyi, mint a villamos.
A gond az, hogy a cégemnél zuhanyozni, ruhát tárolni nem igazán lehet, így a kezdeti nyári tekerések eléggé izzadtságszagúak lettek.
Ezzel viszont más lenne a helyzet.

Az ár viszont horror, mert aki ilyet vesz, az nem esőben, nem hidegben akarja használni, így nagyjából évi 3-4 hónapról beszélünk.
Valaki írta a 150.000,- forintot, nagyjából az tűnik reálisnak érte. Bár rögtön jön a következő kérdés. A kb. 20.000,- forint értékű, speciálisan város közlekedésre "visszacsúnyított" bicajomat is két lakat védi. Ezt vajon napközben hová zárnám, és legfőképpen mivel védeném, nemcsak a lopás, hanem a gyűjtögetők ellen?

Dr.Agon 2011.09.12. 12:52:47

Szép dolog a szenior polgár mobilitása, de veszélyesek tudnak ám lenni a villanybringás nyanyák! Mennek csumagázzal, de fordulásoknál, manővereknél gyakran szükséges a közlekedő partnerek defenzív hozzáállása, hogy ne legyen nagyobb baj. Ha nem is rendes jogsi, de valami minimálszintű vizsga nem ártana.

Dr.Agon 2011.09.12. 12:55:45

Luxusmoszkvicsslusszkulcs kolléga, szívemből szóltál, nem is pötyögtem volna le egyszerű szavaimat, ha előbb olvasom.

Doktor Toka 2011.09.12. 13:00:12

Mint sokan mások, én is szeretnék ilyet, a probléma az ára. 100-150 ezer forintnál többet nem szívesen adnék érte. Van ebben az árkategóriában olyan minőségű, amit érdemes megvenni? Nyilván nem a madaras tescoban vásárol az ember ilyet...

Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.09.12. 13:09:16

@midnight coder: Nem, azt nem küszöböli ki, csak ha megbuherálod az elektronikát. Ugyanis a KRESZ szerint a rásegítésnek olyannak kell lennie, hogy folyamatosan csökkenjen az ereje, és 25 km/h felett tűnjön el. Csak arra jó, hogy a délután, munka után, fárdadtan is a Duna-partról fel tudjon húzni az ember a Rózsadomb-Svábhegy irányába, ne kellejen tolni, szerencsés helyen lakóknak a FOgaskerekű felé kerülni.

bdi 2011.09.12. 13:10:55

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Ahol már szabályozták, ott úgy van, hogy a rásegítésnek fokozatosan csökkenni kell, és 20 km/h -nál meg kell szűnnie.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.12. 13:11:06

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ez nem a te ötleted, ez már 2002 óta így van (annyi apró eltéréssel, hogy a 20km/h 25.)
Lásd itt: en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle#European_Union

Ami 250W-nél erősebb, ami pedáltekerés nélkül is megy (nem rásegítéses), akár 25 km/h felett is, az nem kerékpár, hanem robogó.

Mindenütt máshol. Kis hazánkban ívben tesznek erre a szabályozásra, mit nekünk EU.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.09.12. 13:15:05

Lehet, hogy vennék, de csak a normál, olcsó bringa áráért. tehát ha mondjuk 15ért már vehetek normális, nem rossz bringát, 40nél nem adnék többet az elektromosért sem.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.12. 13:23:38

@kovacsbalint: Ez lehetne így.

Reális árakkal: Szorozzunk 4-el. 60-ért már kapsz használható új bringát. 160e-ért még nem kapsz elektromos bringát.
Ha 10-zel szorzok, javul, mert 150e-ért már kapsz egy tökjó (ami jóval több, mint a nem rossz) biciklit, és 400e-ért kaphatnál elektromost is, HA nem volnának a piacot telítő kínai olcsó villanyrobogók.

Ha jogilag szabályoznák, ezek a szerelhetetlen olcsó villanyrobogó vackokhoz jogsi kéne, ezért jóval kevesebb fogyna belőlük, az emberek több valódi elektromos kerékpárt vennének, aminek így menne lejjebb az ára (több eladás, nagyobb darabszám, olcsóbb előállítás, a szervizen is visszajön valami, lehet csökkenteni az árat).

Idet 2011.09.12. 13:25:23

86 éves édesapám újra bringára ült, villanybringára. Nagyon bevált neki, mindenhová el tud menni vele, és a cipelés sem gond többé. Mezőtúrtól keletre él, ott még több a bringa.
Gondolni kell azokra is, akik nem szórakozásból meg környvédelemből bicikliznek!

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.12. 13:27:51

@Doktor Toka: Annyiért sajnos nincs. A posztban szereplő Leier olcsónak számít. Ha megnézel egy Schwinn-Csepelt, vagy egy Gepidát, rosszul leszel, annyiért ugyanis robogót (benzinest, akár 125 cm-est) lehet kapni. Újan, persze.

Tímár Mihály 2011.09.12. 13:33:03

Remek dolog a villanybicikli, csak az aksik élettartamára is figyelni kellene. A lítium-ionosak élettartama a laptopokban kb. 3-4 év, és nem növekszik akkor sem, ha keveset használja az aksit az ember (egyszerűen idővel tönkremennek). A nikkel-metálhidrid aksik jellemzően 1000 töltést bírnak ki, tehát jó 4-5 évet napi használatban kibírnak. Az ólomakkuk az autókban inkább 5-6 évet bírnak.

Három évente cserélni egy 40-50 ezer forintos aksit nem tűnik olcsó dolognak (pláne úgy, hogy az utolsó évben már erősen csökken a hatótávolsága is).

Ezzel együtt nyilván ez a motorizált közlekedés legolcsóbb és legkörnyezetbarátabb módja, de mégis csak motorizált, tehát nincs meg a normál bicikli kedvező egészségügyi hatása.

Jerky_Maistro 2011.09.12. 13:35:06

500.000 Ft ezért a fostalicskáért?!
emberek, 100.000 Ft-ért tökjó használt japán robogót lehet kapni, 500.000-ért pedig már rendes nagymotort!

Jerky_Maistro 2011.09.12. 13:38:53

@bonifac: és majd te leszel az, aki elkezdi vásárolni 400.000-ért az elektromos bringát? mert ha igen, akkor én csak a sokadik vásárló szeretnék lenni, aki majd csak 100-ért veszi, maximum!:-D
amíg ennyibe kerülnek ezek a cuccok, addig a gazdagok luxusa marad.

Nevem Earl 2011.09.12. 13:41:17

Ez a villanybicó marha jó és kényelmes ötlet, mégsem vennék. Miért? Egyrészt nagyon durva az ára (remélem, csak egyelőre), másrészt megöli a valódi bringázásnak a lényegét, miszerint saját erőből, izommunkával, kalóriahegyeket égetve jussunk el A-ból B-be. Tényleg praktikus kütyü, de hosszú távon nagyfokú ellustuláshoz vezethet. Határozott előnye viszont a robogóhoz képest, hogy nem szennyez leget.

A fentiek egy olyan városi lény véleményét tükrözik, aki főleg munkába jár bringával és az oda-visszaúttal óhajtja letudni a napi edzésprogramot, szóval ahogy az elején írta a posztoló, talán nem engem kell kérdezni. :)

Nevem Earl 2011.09.12. 13:42:34

@midnight coder: Ez nyomós indok, teljesen jogos. Én is ezért nem vágódom be a záróvonalhoz, ha csak tehetem.

midnight coder 2011.09.12. 13:42:43

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Lúfütty. Sokkal lassabban gyorsulsz mint _egy_ autó. Egy gyalogos is lassabban gyorsul, és te ehhez képest úgy négy-ötszörös áttétellel mozogsz (ezért tudsz gyorsabb lenni mint a gyalogos).

Az már más kérdés, hogy 10 autó egymás után lassabban gyorsul - de ha 10 biciklist tennél egymás mögé, az indulás még sokkal-sokkal lassabb lenne. Csak 10 biciklis ritkán verődik össze egymás mögött, legalábbis nálunk.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.09.12. 13:46:03

Tudom, hogy más, de mindig valami olyan autót (vagy inkább motoros járművet) szeretnék, amiben van egy kis teljesítményű, egyenletes járású, egyetlen fordulatszámra optimalizált benzinmotor. Mivel nincs széles fordulatszám tatományra optimalizás, mint a mai kocsiknál, így a motor olcsó, egyszerű és takarékos. Normá üzemben ez hajtja a járművet, ezenkívül a "maradékból" akkukat tölt. A kerekekben agymotorok vannak, gyorsításkor (lámpától elindulás, előzés, emelkedő, stb.) ezek besegítenek, de csak akkor mennek, így kis akku kapacitás is elég. (Persze egy Gyöngyös - Kékes út nyilván szopás, de ezért ez lássuk be, extrém igénybevétel.)
Tulajdonképpen egy aggregátorból lehet, hogy meg is lehetne csinálni egy kísérlti darabot, kár, hogy hülye vagyok hozzá. :-)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.12. 13:58:38

@Jerky_Maistro: Én nem vennék egyáltalán, a közönséges "bioelektromos" bringa tökéletesen megteszi. Majd pár évtized múlva talán.

Amúgy meg hidd el, hogy inkább vennék 300-400-ért egy jó elektromos kerékpárt, ami megfelel a törvényi szabályozásnak, van szervizháttere, semmint fele-harmadannyiért egy kínai vacak villanyrobogót.

Beszélgettem kerékpárboltossal, aki árul elektromos kerékpárt is (igazit, pedelecet, nem villanyrobogót!). Mesélte, hogy szoktak behozni sok barkácsáruházas villanyrobogót javítani hozzájuk, merthogy ugye "kerékpár", hiszen annak adták el.
Néztek már bele ilyenekbe párszor, de rettenetes gagyi alkatrészeik vannak, lényegében javíthatatlan/szerelhetetlen, már el szokták küldeni a delikvenseket. (Pedig a szervizelésből volna pénz, de annyira vackok és problémásak ezek a kínai közveszélyes nyugdíjassuhanók, hogy nincs kedvük velük bajolni.)
Azok meg nem értik, mi a gond, hiszen "kerékpár", az meg kerékpárszerviz.
(Én sem értem, mert ha én ránézek egy ilyenre, a formája is egyértelműen robogó. NEM kerékpár.)

mement 2011.09.12. 13:59:18

@midnight coder: igazabol az atlag sebesseg szamit, es nem az mennyire tudsz felgyorsulni, az csak az egodnak fontos.

A problema megoldasa inkabb a turelmetlen, fegyelmezetlen idiotak kiszurese a forgalombol, hogy lehessen biztonsagosan, kenyelmesen, folyamatos tempoban haladni.

Butch Cassidy 2011.09.12. 14:01:59

Aki hiányolja az e-bikeból a sportot, az próbálja meg felvinni a lépcsőn. :)

Jerky_Maistro 2011.09.12. 14:07:03

@Csokis: lehet kapni, most is megjelent egy villanyautó. Papír kasztni, 100 km-es ható"táv", 10.000.000 Ft. neszeneked...
(Totalcar)

@bonifac: lehet, hogy a kínai elektromos izé...bringák nem rúgnak labdába, de a japán robogók igen. a kínaiak is tudnak jó minőséget gyártani, lásd a márkás, elektromos kütyük nagy része.
nem lehet itthon eladni elektromos bringát félmilláért. majd legfeljebb vásárol néhány juppi és kész.

sztrugackij 2011.09.12. 14:08:55

Túl van árazva.
Az ember rögtön arra gondol,ennyi pénzért milyen robogót vagy kényelmes,városi bringát tudna venni.Aztán valahogy megoldaná a tisztálkodást és fehérnemű váltást a munkahelyén.
A neten,egy angol oldalon csúcs városi ,munkába járós bicajokat találtam kb. 125 ezerért.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.09.12. 14:12:30

@Jerky_Maistro: De épp nem tiszta villanyra gondolok, még csak nem is klasszikus hibridre. Itt a benzinmotor hajtana, csak sokkal kisebb lenne, mint a maiak. Ma a 100 Le egy kis/közepes autó. Ebből országúton, vagy más egyenletes haladásnál használunk vagy 20-at, a többi arra kell, amikor naponta ötször kilépünk a pótos IFA mögül, meg kb. 20-szor elindulunk a piros lámpától. Erre terveznek halál bonyolult szelepvezérlést, fogyasztás optimalizálást, ilyen-olyan start-stop és egyéb elektronikákat. Na, ezt csinálnák a villanymotorok, meg a viszonylag kevés akksi, a 20 Le meg röfögne állandóan 1500-2000-es fordulatszáámal és töltene. Legfeljebb akkor állna le, ha csurig vannak az akkuk.

lyken 2011.09.12. 14:16:06

@Doktor Toka: Akad: gasboards.com/?mod=list&ltk=3

Én mondjuk inkább kiválasztok egy tetszőleges vázat amire ráépíttetek egy gasboards kitet 100 ezerért.

midnight coder 2011.09.12. 14:16:18

@mement: Nem. A gyorsulás a közlekedés dinamikájának fontos. Ha van egy utad ahol van mondjuk 500 méterenként egy olyan lámpa aminél meg kell állnod, és többen állnak előtted sorban, akkor az út áteresztőképességét alapvetően az egyes járművek gyorsulása határozza meg.

mement 2011.09.12. 14:21:23

@midnight coder: minimalis az az idoveszteseg amit ilyenkor `elszenevdsz`. nehany percen, esetleg teljes utra vetitve 10 percen problemazni nem realis.

Cserebe, kiszurve az turelmetlen, fegyelmezetlen idiotakat, kevesebb lampa szuksegeltetik, es a fegyelmezetseg miatt eleve no a forgalom dinamikaja.

Nevem Earl 2011.09.12. 14:22:34

@Butch Cassidy: Épp most készültem kiposztolni az újabb ellenérvemet: ez a vacak alsó hangon 25 kiló. :)

Ibrahim a tevehajcsár 2011.09.12. 14:42:20

@Dr.Agon: Van rá szabályozás Magyarországon. 300W teljesítményű motorig nem kell rá jogsi, afelett viszont igen. A 300W teljesítménnyel viszont annyira még nem hasítasz, ha mondjuk nem 40 kiló vagy vasággyal.
@bonifac: Azért találkozott a kerékpárboltos annyi gagyival, mert azt hozzák be Kínából, azon ugyanis extra árrést tudnak realizálni és még úgy is elérhető áron adják. Kínában rengeteg ilyen különböző szintű cucc van: van amelyik pedálos, azaz tekerheted is, meg motorral is mehetsz vele, van amelyik viszont akár 50km/h sebességgel menni képes moped, van amelyik 100km-t is elmegy egyetlen töltéssel, és EABS (elektronikus ABS) fékkel rendelkezik, de az helyből drágább, tehát mire ideér vagy eladhatatlanul drága lesz, vagy nem tud rajta extra profitot zsebelni a kereskedő/importőr, ezért nem hozza. Az olcsó gagyira többet rá tud pakolni, és még úgy is olcsóbb marad.

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.09.12. 14:42:43

jó 5let az elektromos bicikli, kicsit sportosabbaknak készül a hybrid:
www.mernokbazis.hu/cikkek/kers-biciklibe

mérnök állások pedig itt, hátha van biciklitervezö is :)
www.mernokbazis.hu/allaskereso

ex-dr. vuk 2011.09.12. 14:47:58

@is: na egy olyat tuti megvennek es keresztbekasul bringaznam az orszagot.

Ibrahim a tevehajcsár 2011.09.12. 14:48:25

@230e: Egyrészt ezt is le kell zárni, másrészt ki veszed az aksit belőle, hogy rátölts mialatt melózol, és akkor, ha nem a pedálos változatot vetted, akkor garantálta nem mennek el vele (aksi nélkül lezárt állapotban), mert ez azért nem tíz kiló.

fogyókúra 2011.09.12. 14:54:12

Nekem tetszik az ötlet. Már vagy fél éve nézegetem is ezeket:
gasboards.com/?mod=list&ltk=3
itt olcsóbbnak tűnik az áruk.

Mivel hegyre fel én már nem tudok/szeretnék (asztma) felfelé bringázni, egy ilyennel mégis a családdal tarthatnék egy családi bringatúrára pl. az Őrségbe.

Csak lenne kicsit még olcsóbb...

Ibrahim a tevehajcsár 2011.09.12. 14:55:45

Egyébként 200 ezerért már kínait is egész tisztességes minőségben lehetne hozni (persze ezen nincs extra profit így).

Giraffa 2011.09.12. 14:57:07

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: amit leírtál, az igaz is lehet. A gond csak az, hogy BÁRMILYEN változás esetén mindig jön valaki, hogy az azért nem jó, mert... :)
Előbb terjedjen el a dolog, és ha tényleg sok olyan problémát okoz, mint amit írtál, akkor szabályozzuk!

A mostani villanybringás/robogós népeket se nagyon szabályozzák még mifelénk, pedig rengeteg van belőlük, és tényleg közveszélyes némelyik. Amíg el nem érnek egy bizonyos szintet, a számukat és a balesetek számát tekintve, addig nem lesz változás.

Dester 2011.09.12. 14:59:36

@Nevem Earl: tökéletesen egyetértek az elvvel, egyetlen apró kiegészítésem lenne. Az Alföldön nőttem fel, igaz ott rengeteget bicajoztam. Tényleg rengeteget, még a szomszéd utcába is biciklivel mentem, hát még messzebb (autó sem volt a családban). Ez azt eredményezte, hogy síkon marha jól és gyorsan megyek, úgy érzem, a világból is kitekernék, de ha jön egy emelkedő, akkor végem van, megpusztulok. Persze egy ideig ezt is bírom, sőt, még "jól is esik" (izzadok, égetek, rám is fér), de amikor már a nyolcvannyolcadik emelkedő jön, főleg hazafelé egy fárasztó nap végén, és már nem érzem pontosan, hogy hol és mi fáj, akkor már bizony nagyon jól jönne az a piros gomb. Márpedig elköltöztem a fővárosba pár éve, és bár nincsenek nagy puklik mondjuk egy Bp-Vác-Szob vonalon, de nagyon megszenvedtem, mire elértem odáig. Pedig csak 70 km.

Nevem Earl 2011.09.12. 15:07:12

@Dester: Igen, ezzel a problémával én is naponta szembesülök a nyomorult 5 km-es hazautam alatt. Biztos gyógyegér vagyok, de már 10 fokos emelkedőn is látványos lassulásra vagyok képes. :)

Nevem Earl 2011.09.12. 15:10:14

@Giraffa: Személyes kedvencem az 1 méter széles (kétirányú!) bringaúton negyvennel szemből közeledő robogós pizzafutár. Tarkólövés a helyszínen.

Giraffa 2011.09.12. 15:23:04

@Nevem Earl: én elémegyek, totál szemben és megállok. :) Vagy teli torokból ráüvöltök oldalról, amikor mellém ér. :)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2011.09.12. 15:23:54

Elektromos bringát nem vennék.
Van a faluban jó néhány, de a szomszéd városba még egyet sem láttam átmenni.
Nem tudom hogyan került a blogomra egy bringaépítő, akinél fölszerelhető motort lehetett rendelni.
Tetszettek a képek rendeltem egyet, felszereltem.
Elfér a vázban, a távolságot nem korlátozza a töltés.
A tank 2,5 literes, ha hosszab útra megyel viszek magammaé pótlást, benzinkut meg van dögivel.
15 km a balaton odavissza 30, alig fogy valami a tankből.
Nem használom állandóan mert 18 sebességes a bringa, csak ha elfáradtam, vagy emelkedő következik.
Hátránya, hogy a hátsó kerékre szerelt nagy fogaskerék akkor is forgatja a maga láncát, s a kuplung fele részét, amikor a motor ki van kapcsolva, és bicikléként haladok.
Enyhe emelkedőnek számítható terhelés.
Ja? a motor ára minden hozzávalóval, bowdenekkel gázkarral stb 5o.ooo ft volt két éve. Kb 2 óra alatt felszerelhető.
Max sebessége kb 40 km/óra, de semmi értelme kihasználni.
Üzemanyag 20-as keverék.

Uzi 2011.09.12. 15:26:00

Naponta 30-40 km-et tekerek melóba, ez még az a távolság, ahol regenerálódik az ember. Ha napi 60-70-et tekernék, elgondolkodnék egy villanyrásegítéses bicón. És nem is dolgozna kevesebbet az izomzatom az előbbi esethez képest. (főleg, ha S-pedalec kategóriát választanék, amire ugyan kell segédmotor-biztosítás, de nagyobb sebességnél is segít)

tocibacsi 2011.09.12. 15:37:57

a velencei tó körbe kevesebb, mint 30 km... bicóval... a megadott útvonalon...

tocibacsi 2011.09.12. 15:48:51

@tocibacsi: mielőtt megköveznek itt: láttam a linken a leírást is, de ha bécsbe is elmegyünk közben velenceitó kerülés címen, akkor akár 500 km is lehet... szóval körbe 29, ezt tartom...

2011.09.12. 16:39:15

Mifelénk "nyuggertáltosnak" hívják ezeket....

pudliho 2011.09.12. 16:46:05

Villanyos bringánál azzal hogy megveszed az akkukat jó drágán (pl. LiFePO4), előre kifizeted az utazásod költségének nagy részét, viszont egy benzines szerkezetnél csak pár litert kell venned. Ráadásul a benzinest otthagyhatod egész télen a garázsba porosodni, tavasszal meg kigurítod és szinte hozzá sem kell nyúlnod (apró dolgokon kívül)
Az akkumulátoroknak viszont rendszeres karbantartás kell, amit szerintem Julis néni kapásból el fog felejteni és egy jó nagy káromkodással indítja majd a tavaszi idényt.
A kínai dongó (gasbike és társai) megoldásokat is el lehet felejteni mert ugyan erőss cuccok, de nagyon gagyi a minősége (bovden,markolat,karburátor). Én is vettem egyet és lassan annyiban van mintha vettem volna 100k-ért egy jó robogót.

Egy 20 éves lepukkant moped is jobb mint az elektromos canga, mert a 250Watt és a 25km hatótáv az egy vicc.

Jerky_Maistro 2011.09.12. 16:47:36

@Csokis: csak az a baj, hogy nem a hozzád hasonló gondolkodó és gyakorlatias emberek tervezik az autókat, hanem marketingesek... ami olyasmi állatfajta, mint a bróker, píáros, meg az ördög ügyvédje. az ilyenek találják ki a bonyolult, felesleges, hiba esetén horror áron vagy sehogysem javítható elektronikus cuccokat.

midnight coder 2011.09.12. 16:49:26

@Giraffa: A sima bringás sem kevésbé veszélyes. Szoktam látni az Üllőin ahogy a piros lámpát mennyire fakultatív dolognak tartják egyesek. Ez mondjuk annyira nem is zavarnak, elvégre a saját életével játszik, az már inkább amikor a járdán teker 15-20-szal a barom.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.09.12. 16:50:20

kétszázezer forintért megveszed a jogot, hogy ne kelljen jogosítvány és bukósisak a robogóra, vagyis nagyobb veszélybe sodord magad, mint rendesen...
gratulálok.

midnight coder 2011.09.12. 16:51:05

@bogyo112: Majd ha megéred hogy nyugger leszel, nagyon örülsz majd ha felvisz az elektromos robogó a dombra meglátogatni a szüleidet a szocotthonba.

midnight coder 2011.09.12. 16:54:57

@kutya_zzr: Egy elektromos bicaj úgy 20-25 km/órát tud. Bicajjal ha elég sportos vagy úgy 25 kilométeres átlagsebességet tudsz elérni, rövid távon 30-35-öt. Ez utóbbi esetben viszont valóban veszélyes vagy, mert e tekerésen kívül másra nemigen tudsz figyelni.

dukeekud 2011.09.12. 17:13:06

Maximalisan egyetertek a postoloval. Szerintem is az elektromos kerekpar a legtokeletesebb kozlekedesi eszkoz az embereknek. A fentartasa tobb nagysagrenddel olcsobb es hatekonyabb, barmilyen autonal, motornal. Megoldja az izzadas, fazas, faradas, parkolas, zaj es legszennyezes problemajat.
Allami szinten nepszerusitenem, es anyagilag tamogatnam a forgalmazot, es a vasarlot is.

dukeekud 2011.09.12. 17:30:20

@pudliho: "Az akkumulátoroknak viszont rendszeres karbantartás kell, amit szerintem Julis néni kapásból el fog felejteni és egy jó nagy káromkodással indítja majd a tavaszi idényt."

Nem kell ezt karbantartast tuldimenzionalni. A 3 havonkenti ratoltes pont elegendo egy ilyen akunak, de meg fel ev alatt sem megy tonkre, ha teljesen feltoltott alapotbol indul.
Ezenkivul a LiFePO4 akunal van jobb, ujabb akumlator.
A LiYFePO4 lithium ittrium vasfoszfat. Akar 10 ezer feltotest is kibir 20-30 eves elettartammal.
gwl-power.tumblr.com/

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.09.12. 18:03:08

@midnight coder: Na, akkor úgy mondom, hogy a városi közlekedés során, jó, hogy nem a 0-100-am jobb. :) Sárga:pedálon a láb, zöld:indulok. A legtöbb autós sárga:néz, zöld: megkeresi a kuplungot, majd a váltót, sebességbe rakja, elindul. Általában 10-20 méterre a kereszteződés után szokott megelőzni az első autó, amikor én már 30 körül haladok. Ha nem megyek előre, akkor van, hogy nem tudok a megszokott sebességgel gyorsítani az előttem haladó autótól, pedig nem indulok korábban.

tyberius 2011.09.12. 19:58:09

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ezzel én is így vagyok, és látom, hogy rendszerint jobban gyorsulok az autóknál (részben azért, mert nekem jó sok sebességem van, és használom is őket :)), de sajnos a bringások jó része nem ilyen fürge :/ Kedvencem, amikor ez pofátlansággal is párosul: elém csorognak lámpánál, aztán zöldnél cammoghatok mögötte, mire elfogynak az autók és meg tudom előzni. Ennél már csak az a jobb, amikor megelőzöm, aztán a következő pirosnál én megállok, ő sallangmentesen áthalad, és kezdhetjük az egészet elölről.

Amikor ilyenek vannak, kezdem megérteni némely autós megrögzötten bringaellenes hozzáállását.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.09.12. 20:40:18

@tyberius: De jó, akkor nem én vagyok marslakó, ugyanezt tapasztalom. De még jobb a Level 80 paraszt: még rám is bambul, mielőtt átteker a piroson, amolyan "Öcsém, te bringával vagy, minek álltál meg a pirosnál?" arckifejezéssel. További kedvenc, amikor nem veszik figyelembe a sávokat. Bicikli úton lámpánál a bal oldalra is állnak (persze a kereszteződés mindkét oldalán), mert idegesítené, ha beállna harmadiknak a sorba mint kocsival. Aztán amikor zöld lesz, akkor megpróbálják kikerülni egymást, összességében több időt vesztve, mintha sorba álltak volna- :)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.09.12. 20:57:15

@Jerky_Maistro: Én már annak is örülnék, ha valaki megmondaná, hogy ennek az elgondolásnak mi a buktatója. Nem vagyok én olyan okos gyerek, hogy feltaláljam a spanyolviaszt, valamiért meg mégsem csinálta meg még senki.

Jerky_Maistro 2011.09.13. 07:57:14

@Csokis: a hibrid technológia elvileg ez: elektromos és benzines hajtás. viszont feleslegesen bonyolítják és teleb@sszák az autót marketinges extrákkal, hogy lehetőleg minél kevesebb ember tudja megvásárolni magának.:-P

@X 2011.09.14. 14:08:27

"Értem én a viccet! (?)" - Ám, legyen. A kocsmáig mehetsz vele,- de ha ott alkohol tartalmú italt fogyasztanál... akkor hazafelé toljad ! [ de akkor sem az úttesten !-és egyéb bonyodalmak! ]
süti beállítások módosítása