Elektromos bicikli? Mekkora hülyeség már, ez aztán tényleg az elpuhult nyugati civilizáció sötétsége, hogy ilyet egyáltalán kitaláltak.
Kocsmába járni is van olyan jó, mint kirándulni
Nagyjából ez a sommás reakció érkezett válaszul minden bringásról, akit megkérdeztem új játékszeremről. Aztán rájöttem, hogy nem a félprofi, életmódszerűen tekerő bringásokat kell kérdeznem erről a dologról, minthogy ez nem is nekik szól.
Időseknek, budaiaknak, soproniaknak,
és azoknak, akik nem mehetnek büdösen munkába
Van egy életkor, amin felül már a kerékpárra felszállni is elég megterhelő, nemhogy még tekerni. Pláne hegynek fel. Egy villanybiciklivel a nyugdíjasok, vagy, ahogy az amerikaiak eufemisztikusan mondják, "szenior állampolgárok" tömege számára ugrik újra elérhető távolságba - még egy forró nyári napon is - a kisbolt, a piac, a temető, a gyerekek, unokák lakása.
Katt a képre a galériához!
Aztán vannak olyan, még nem szenior polgárok, akik szívesen járnának bringával dolgozni, csak egy-két hegyi szakasz miatt olyan szinten megizzadnának, amit nem tolerál a vállalati kultúra. Nekik remek autó- vagy tömiközli-kiváltás lehet a villanybringa: emelkedő előtt be kell kapcsolni a rásegítést, és nincs folt a hón alatt.
Lenn az alföld tengersík vidékin
Néhány város, ahol nemrégiben megfordultam, és lehetetlenül sok biciklit láttam: Amszterdam, Koppenhága, Hamburg, Párizs, Mezőtúr. Megannyi asztallap. A villanybringa lehet az Egerhez, Sopronhoz, Lisszabonhoz hasonló városok kétkerekű forradalmának eszköze.
A villanybicikli rendszertana
Nem csak a nagyáruházi kínai gagyi és a méregdrága lifestyle létezik ám! Előbbire példa a Tornádó nevű izé, amit még jó, ha nem koboz el a rendőr szegény falusi nyugdíjasoktól. Hiszen némelyik idomos, robogó-szerű változaton pedál sincs, tehát akár még segédmotor-jogsit is kérhetnének hozzá.
És van az olyan, mint például a Gocycle, ami épp csak kicsivel több, mint félmillió forint. Cserébe futurisztikus a dizájn, ultrakönnyűek az alkatrészek, ráadásul az egész becsomagolható egy közepes méretű bőröndbe.
De van egy olyan kategória is, ami jó minőségű - bár többnyire azért természetesen Kínából jön -, könnyű és nagy kapacitású lítium-ion akkuval szállítják, profi bringaváltóval és -fékekkel, nívós kiegészítőkkel öltöztetik, nem végletesen elszállt az ára, van rá két év garancia, és már megjelenésében tartósságot, minőséget sugároz. Egy ilyen került hozzám pár hétre tesztre.
Leier villanybicikli - csizma az asztalon
Aki sokat autózik, lépten-nyomon találkozhat a főutak melletti tüzép-telepeken a hatalmas LEIER-feliratokkal. Az osztrák, de az egész egykori Monarchia területén terjeszkedő vállalkozás főleg téglát, cserepet és betoncuccokat gyárt. Mi vette rá vajon a vállalatot, hogy elektromos járművek forgalmazásába kezdjen?
Hát az, válaszolta erre Herr Michael Leier, amikor a magyar leányvállalat győri székhelyén beszélgettem vele, hogy ez egy robbanás előtt álló iparág, amibe jó üzletnek tűnt befektetni az építőanyag-biznisz profitjából.
Ausztiában, a Leier Eco-Line nevű cég üzemében főként kínai alkatrészekből épülő elektromos robogókat, bicikliket, robogókat szerelnek össze és készítenek fel európai értékesítésre, de folyik egy villanyautó fejlesztése és gyártásának előkészítése is.
EF06 special edition
Ez a mi kis tesztkerékpárunk nagyszerű példa arra, hogyan kell jól megcsinálni egy nagytestű, összecsukhatatlan villanybicót. (A specifikáció kicsit különbözik a linken láthatótól, mert ez bérbeadásra készült különlegesen strapabíró modell.) A váz merev, a Tektro fékek, a háromfokzatú Shimano agyváltó profi, az ülés kényelmes, és lámpától pumpán át kitámasztóig minden kiegészítő jár hozzá vásárláskor. Az akku lítium-ion, ami egyelőre a legjobb, amit kapni lehet - nagy kapacitású és könnyű. Az ára persze ennek megfelelő, 355 ezer bruttó forint. Ennyiért már bőven kapni olcsó robogót, újat (főként kínait, persze), de a nagyáruházak elektromos bicikli-kínálatából is választhatunk hármat egy ilyen Leier bicikli áráért.
Minőségben ég és föld a legalja-kategóriához képest. Ha tényleg használni akarjuk a villanybringát, nem szabad ennél lejjebb adni.
Ezt az üzenetet persze nehezen tolja át a piacon a Leier és a többi minőségi gyártó. Magyarország eléggé a szélén van a nyugati világnak, jól megy itthon a hipermarketekben a szójából készült parizer, az ipari szalonnából és csipetnyi májból készült kenőmájas, valamint nagy kedvencem, a növényi olajból készült ún. Pizzafeltét is, amit sajt helyett vásárol, akinek nem jut igazi tehénalvadékra. Villanybicóból is az ólom-sav akkus, 5-6 kilométer után elgyengülő, de olcsó gépeké a piac.
Frissen-fitten a Velencei tó körül
Sukoró-Pákozd-Agárd-Gárdony-Velence-Sukoró. Ez az út a Velencei tó körül, cirka 50 kilométer, 500 méter szintemelkedés. Nem nagy túra egy bringásnak, még egy gyakorlatlan kocabiciklis is lenyomja 3-4 óra alatt és megússza némi fenékfeltöréssel. Ennek a körnek vágtunk neki a családdal, Apa rendes bringával és utánfutóval, benne "A" gyerekkel (4 éves). "B" gyerek (7 éves) saját bicójával jött, Anya pedig a tesztbiciklin.
Nos, míg Apa, "A" és "B" gyerek félútnál, Pákozdon hajóra szállt és megfelezte a túrát, Anya körbetekert a villanyrásegítéssel. A család Agárdon egyesült újra. Mint a nagyjelenetnél a moziban, egyszerre kötött ki a hajó és gurult be Anya a mólóra. A túra végén Apa és "B" gyerek alaposan elfáradt, Anya viszont, aki máskor a legnyávogósabb a biciklitúrákon, akár kezdte volna elölről az egészet. A bicikli 8 töltésjelző pöckéből 17 km/h átlagsebesség mellett is megvolt még 3, pedig Anya maximális rásegítéssel, gyakorlatilag végig a levegőben tekerve lazított.
Kalóriaégetésnek ugyan nem az igazi ez a villanybringás túra, de nincs az a még minimális mozgáskoordinációra képes agg nagyszülő, aki ne bírná elkísérni a családot egy ilyen elektroparipa nyergében.
Ami a legszebb, hogy a bicaj tökéletesen egyforma útviszonyokat teremt a teljes túrára. Jöhet szembeszél, emelkedő: pár gombnyomás a rásegítés erejét is szabályzó minikomputeren, és a villanymotor épp annyit tesz hozzá a pedálerőhöz, hogy egy pillanatig se legyen nyűg, szenvedés a kirándulás. A lejtőket kihasználva, kicsit intenzívebben tekerve az egy töltéssel megtehető távolság bőven kiad egy normál családi túrát.
Ausztriában már komoly turisztikai üzletág a villanybicikli-túra hálózatok szervezése és üzemeltetése. A szövetségbe forrt panzióknál, éttermeknél, hoteleknél tölthető, vagy akár frissre cserélhető a bérelt bicikli akkuja, a túrákhoz pedig térképeket, helyi ismertetőket adnak ki a cégek. Naná, hogy weblap is tájékoztatja az "E-bike tour"-ok feltételeiről a villanybringásokat!
Kipróbálod, megszereted
Aki csak ráült a tesztbringára; öreg, fiatal, fiú, lány, bárki, mind vigyorogva szállt le róla. Az összkerékhajtású (agymotor elöl, lánchajtás hátul), hibrid (ember-villany) közlekedési eszköz ugyancsak életképes találmány, mindennapi tekerésre is, túrázásra is. Ha az értékesítő cégek majd rájönnek, hogy ezeket a drága, minőségi cuccokat csak kóstoltatással lehet eladni, komoly kétkerekűsödésre és elvillanyosodásra számítok az ország szerencsésebb (nyugati) fekvésű, változatos domborzatú lakókörzeteiben.
Kezdetnek Budán. most kéne ott nyitni egy jó kis villanybringa-boltot!
Kedves olvasó - vennél villanybicót?