HTML

Zöldblog.hu

Közlekedés, háztartás, energetika, úgy, hogy a bálnák sokáig dalolhassanak az érintetlen őserdőkben.

Linkblog

Friss topikok

Van-e vészfék az olajalapú civilizáció vonatján?

2012.01.30. 17:00 sosadri

Hanyatlik az elektromos autók népszerűsége

Egy amerikai tanulmány szerint a vevők érdeklődése kissé megkopott, ha elektromos vagy hibrid járművek vásárlásáról van szó. Ez nem valami jó hír sem a zöldeknek, sem a mai autóiparnak, ami éppen most temet bele dollár- és eurómilliókat az olaj- és adókímélő hibrid és elektromos meghajtású járművek fejlesztésébe.


A Pike Research közvélemény-kutató felmérése szerint az elmúlt két évben figyelhető meg ez a tendencia, annak ellenére, hogy ebben az időszakban került piacra a 80 kilométert elektromos üzemben megtenni képes (de azért benzinmotorral is felszerelt) Chevrolet Volt és a tisztán elektromos Nissan Leaf.



 

De mi az oka ennek a visszaesésnek? Természetesen a mocskos anyagiak. Az emberek az elmúlt években valahogy kicsit érzékenyebbek lettek az árakra, főleg akkor, ha az árkülönbség olyan hatalmas, ahogy az a hagyományos autók és a jövő autói között megfigyelhető.



 

Egy Chevrolet Volt ára Amerikában 40 000 $ (9,4MFt), amire az állam ad 7 500 $ (1,8MFt) támogatást, tehát összesen csak 32 500$-ba (7,6MFt) kerül, de még így sem versenyképes a benzines, hasonló menetteljesítményekre képes, hasonló méretű Cruze 17 000 $-os (4MFt) árával. Az árkülönbség a két autó között 15 500 $ (3,6MFt), amiért az amerikaiak már majdnem vehetnek még egy Cruze-t, vagy nagyon sokat autózhatnak belőle a Nyugati és a Keleti Part között.



 

Persze hajlandóak lennének az amcsik is áldozni az elektromosság oltárán, de a felmérés szerint átlagosan csak 3 500 $-nyi (800eFt) felárat. Ennyit ér meg nekik a kevesebb menetköltség és a bálnák éneke.

Ausztráliában még komolyabb a helyzet; ott egy Volt 59 990 dollárt (14,5MFt) (+egyéb költségek), míg egy Cruze 20 990 (5,1MFt) $-t kóstál. Ausztráliában tavaly mindössze 49 darab elektromos járművet adtak el (ami az össz-eladások 0,0049%-a!)
És bár a pici városi villanyautó, a Mitsubishi i-MiEV volt a legkelendőbb elektromos autó, még ebből is csak 30-at tudtak eladni. 



 

 

 

 

 

 

 

 

Rajta kívül csak a kaliforniai székhelyű újonc Tesla tudott labdába rúgni méregdrága sport-villanyautójával Ausztráliában;az olyan mindennapos utcai autók elektromos alternatívái, mint a Nissan Leaf, a Renault Fluence ZE vagy a Holden Volt a kutyának se kellett. A hibridautóknál jóval kedvezőbb a helyzet, de hiába egyre népszerűbb a Toyota Prius, vagy a helyben gyártott Toyota Camry Hybrid és a Honda Insight, az eladások száma itt sem éri el az új értékesítések 1%-át.



 

A felmérés ezer ember bevonásával készült. A válaszadók csupán 40%-a elkötelezett – elviekben - az elektromos autók mellett, míg ez az arány 2009-ben még 48% volt.

A Pike kutatási igazgatója szerint az ár a legjelentősebb tényező a fogyasztók elektromos járművek iránti érdeklődésének csökkenésében, de van azért más lényeges eleme is a hátraarcnak. A megkérdezettek 2/3-a szerint túl drága az új technológia, mások még várnak néhány évet, amíg a technológia már bizonyított és tuti befutó, de majdnem 50%-uk mondta azt, hogy a villanyautó vagy a konnektoros hibrid nem elégíti ki vezetési élmény utáni vágyukat. Ezek fontos visszajelzések az autógyártók felé, lesz mivel foglalkozniuk, ha azt akarják, hogy sikeres eladások zárják a munkájukat.

Egy jól sikerült Nissan Leaf reklámfilm:

 



Magyarországon jelenleg 4 elektromos autó kapható. A Citroen C-Zero, a Peugeot iOn és a Mitsubishi i-Miev hármasikrek (a három márka közös fejlesztése gyakorlatilag ugyanaz a kocsi más-más emblémával) 8,5 millió forintos induló ártól nyújtják egy harmadennyibe kerülő kisautó menetteljesítményét, komfortját és biztonságát. Az indiai Reva törpeautója autónak igencsak kezdetleges, inkább városi tömegközlekedés-pótlék csupán; 3,5 millió forint feletti vételárával az ólom-sav akkus alapmodell csak a legelszántabb zöldek számára alternatívája az olajat égető technikának. A Nissan Leaf, az Opel Ampera és a konnektorról is tölthető hibrid Toyota Prius forgalmazásának megkezdése még hónapokba, ha nem évekbe telik.

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zold.blog.hu/api/trackback/id/tr223741617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dryanal 2012.01.30. 18:15:32

amerikai kutatás,
hogy jön ez ide?
Igenis a sok a kényszer vak ember,
és nem látják a fától az erdőt.
már 2000 környékén át kellett volna állni
50-50 százalékban az elektromos autókra.
Főleg azoknak akik csak bevásárolni járnak kocsival meg a gyerekért az oviba.
Szemét mocskos vadkapitalizmus, a nyomorba, szegénységbe taszitja a népet.
Önakarat meghalt az van amit 'ők akarnak.
még hogy unio, meg szabadság
boá
2012-ben már 70-30 arányban kellene e-autot használni, de még mindig csak marketing meg koncepcio.
kőolaj mig van, nem lesz e-auto piac
pénz beszél, kutya ugat

lyken 2012.01.30. 19:22:24

@dryanal: Átáll a nép, csak oldd meg az alábbiakat:

- Ne kerüljön 250%-ba a benzineshez képest.
- A hatótávolság 100 km helyett legyen 400 km.
- Lehessen benne fűteni.
- Oldják meg a gyorstöltést.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.01.30. 19:46:13

Szerintem a villanyautó jóval környezetszennyezőbb mint az olajjal működők. Csakhogy persze ezt senki se meri kimondani.

2012.01.30. 19:47:37

elektromos autó, jó vicc :)
Persze, és majd szénerőművel töltjük...
(és most ne gyertek nap/szél stb mantrával, mert nem elegendőek, és tárolni sem tudjuk az energiát megfelelően...)

Arentiro 2012.01.30. 19:57:13

@lyken: "A hatótávolság 100 km helyett legyen 400 km."

Ráadásul mindig csak új akkumulátorokkal adnak meg ilyen km adatot. De ahogy a mobilomat naponta kell tölteni egy-két év után, úgy az autó akksiját is cserélni kell majd évente? Biztos nem kerülne sokba...

Boka1 2012.01.30. 20:12:02

Mivel a kőkorszaknak sem azért lett vége, mert elfogyott a kő, ezért a megfelelő időpontban jön a megfelelő megoldás. Ahogy az email elterjedésével párhuzamosan megy csőd felé a posta, úgy nemsoká nem lesz szükség ennyi autóra sem. Nemcsak a magas benzinárak miatt nincs autó az utakon, hanem nincs annyi utaznivaló, mint régen.

ubu1 2012.01.30. 20:13:59

@[HPhD]Blokkolnam: Most még nem elegendő, de egyszer az lehet. Az autónak pedig pont az az egyik dolga, és egyben az az egyik nagy kihívás vele kapcsolatban, hogy hatékonyan tároljon. Majd át kell szokni arra, hogy nem akkor használunk olcsóbb áramot, amikor este van, hanem amikor fúj a szél vagy süt a nap.
Legalábbis ez lehet majd egyszer. Addig pedig atom minden mennyiségben, rövidebb távon az a jövő!

Tell Vilmos 2012.01.30. 20:20:29

A villamos energia zöld? Mitől? Hol termelik az áramot? Hőerőművekben, ergo a villanyautó 1általán nem környezetbarát

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.01.30. 20:32:45

Drágák, kicsik, lassúak, bonyolult a töltés = piacképtelen vackok.

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.01.30. 20:36:27

@dryanal:

Kapitalizmus nélkül is lehet - irány Kuba!

A kőolaj egyszerűen hatékonyabb, esztelenség lenne a benzinről és a dízelről lemondani, ameddig még van bőven. S ez még 80-100 év.

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.01.30. 20:50:51

@ubu1:

Így van. Az atom a megoldás. Remélem Európa 2015-ig seggberúgja a zöldidióta atomellenes retrográdokat, s mindenhol épülnek az erőművek majd. Fellendülés kell, nem nyugalom. Nyugalom nem lehet. Lázas tevékenység, dübörgő gazdaság kell. Kaminok kellenek, melyek 5-6 sávos utakon zajosan szállítják az árukat, lázasan siető üzletemberek, vállalkozók, szellemi alkalmazottak, kétkezi munkások. A cseresznyefa alatt meditáló zöld retrográd lumpen nem alternatíva.

Boka1 2012.01.30. 21:06:37

Ma ez a cseresznyefa a hivatalokban van !

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.01.30. 21:42:38

A történet már tényleg lerágott csont, így csak néhány apróság. Borzasztóan megtévesztő, hogy csak a menet közbeni kibocsátásról beszélünk, hiszen a teljes ökológiai lábnyomot kellene figyelembe venni. Ez például egy Lexus RX 400h esetében lényegesen több, mintha csak egy 3.2 literes V6-os benzinmotor lenne benne. A Renault kezdeményezése tűnik elég életképesnek, hiszen ott bérleti konstrukcióban kapjuk az aksit, vagyis lényegében szinte mindig 100%-os lesz az akkumulátorunk. Ennek az a legnagyobb előnye, hogy a más gyártók által általában adott 5 év aksi garancia lejárta után is forgalomképes marad az autó. (Most őszintén ki venne meg egy Leaf-et 5-6 évesen, amikor bármikor kipurcanhat az aksija ami önmagában 2-3 millió forint. A kínai törekvéseknek hála pedig nem várható, hogy az akkumulátorok olcsóbbak legyenek az elkövetkező 10 évben. A Prius Plug in verziója pedig viccnek is erős, hiszen tiszta elektromos meghajtással csak 2.5 kilométer megtételére képes. A jelenlegi aksi tároló kapacitásoknak legalább egy nagyságrendet kellene ugrania ahhoz, hogy olcsóbbak lehessenek az elektromos autók. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy villamosenergia termelő kapacitást kellene munkába állítani. Csak Magyarországon ha 2020-ra az autók 10%-a elektromos lenne, akkor még két paksi blokkra lenne szükségünk, ami eléggé irreálisnak tűnik még teoretikus szinten is.

lyken 2012.01.31. 08:45:14

@Arentiro: Ez nem törvényszerű, a mobilom 3 éves és ugyanannyi ideig bírja, mint az elő nap, pedig lényegében 24/7 be van kapcsolva.

Viszont kocsikhoz az akku nem megfelelő technológia. Nemrég olvastam, hogy kondenzátoros megvalósításon töri valaki a fejét. Abban például sokkal több fantáziát látok.
Egy mai elektromos kocsinak, amit 6-8 éves élettartammal terveztek, az akku pakkjával együtt ötszörös az ökológiai lábnyoma, mint a szomszéd 27 éves Passat-jának, ami még ma is 6 litert fogyaszt.

Németh András 2012.02.03. 12:13:11

@Boka1: Az első félmondatodat a jövőben utólagos engedelmeddel felveszem a bölcsességtárba :)
süti beállítások módosítása